Co To Jest SEO – Poradnik o Pozycjonowaniu i Optymalizacji Stron

seo

Zastanawiałeś się kiedyś, ile nowych artykułów publikowanych jest każdego dnia przez blogerów na całym świecie?

Grubo ponad 2 miliony.

29 nowych artykułów zostanie opublikowanych zanim zdążysz powiedzieć na głos „WOW!”. Taka masa nowej treści każdego dnia sprawia, że wyróżnienie się z tego tłumu staje się nie lada wyzwaniem. Jeśli jednak chcesz, aby Twoi potencjalni Klienci odnaleźli Twoją stronę, sklep internetowy lub bloga, musisz się postarać.

Na polskim rynku wyszukiwarka Google ma pozycję absolutnie dominującą, utrzymując od wielu lat poziom powyżej 95% udziału. W takiej sytuacji znalezienie się na pierwszej stronie, czyli innymi słowy, bycie TOP10 w wynikach Google, decyduje często o tym, czy Twój biznes dynamicznie rozkwita czy stopniowo bankrutuje z powodu braku Klientów.

Czy słyszałeś kiedyś o SEO? Co to właściwie jest SEO?

Sam skrót pochodzi od angielskich słów Search Engine Optimization, czyli w wolnym tłumaczeniu oznacza optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (m.in. Google).

Brzmi dumnie i skomplikowanie, ale zapytasz pewnie: co decyduje o tym, że strona jest zoptymalizowana?

Chodzi o wygląd? Treści? A może linki do strony?

Tak, tak i jeszcze raz tak. Wszystko powyższe ma znaczenie, ale czynników decydujących o pozycji Twojej strony jest znacznie więcej.

Zacznijmy więc od początku.

Definicja SEO

Wikipedia definiuje SEO jako „procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych”.

Całkiem niezła definicja jak na zazwyczaj nudną encyklopedię. Swoją drogą jestem ciekaw, czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego Wikipedia osiąga tak wysokie pozycje w Google, często na bardzo konkurencyjne frazy. Ale o tym później.

Upraszczając jeszcze bardziej:

SEO to proces optymalizacji treści na Twoich stronach, aby Google pokazał właśnie te strony osobom szukającym określonych informacji.

Przełóżmy to na realną sytuację:

W całym procesie jesteś Ty (właściciel firmy, marketer lub bloger), wyszukiwarka (najczęściej Google) oraz osoba szukająca (Twój potencjalny Klient).

Załóżmy, że sprzedajesz książkę do nauki angielskiego i napisałeś artykuł o tym, jak szybko i efektywnie zacząć władać tym językiem. Zależy Ci oczywiście na tym, aby Google pokazał ten artykuł jako pierwszy wynik każdemu, kto wpisze w wyszukiwarce frazy takie jak: „nauka angielskiego”, „jak nauczyć się angielskiego”, „książka do nauki angielskiego”, itd.

SEO to szereg działań, które musisz wykonać wokół Twojego artykułu i całej strony, aby Google umieścił Twój artykuł w czołówce wyników na wymienione powyżej frazy.

Ogólna Koncepcja Pozycjonowania Stron Internetowych

Jakie konkretnie działania musisz podjąć i dlaczego w ogóle są one tak ważne?

Przede wszystkim – długoterminowo SEO to najlepsza i najtańsza forma pozyskania potencjalnych Klientów na Twoją stronę lub sklep internetowy.

Oczywiście potem należy zadbać o odpowiednią konwersję, czyli zamienić odwiedzających w Klientów. Niemniej jednak ruch na stronie warunkuje Twój sukces internetowy i SEO nadaje się do jego pozyskania perfekcyjnie.

Warto więc być w Google widocznym. Ale które pozycje opłaca się zajmować? Jak pokazują badania, pierwsze 5 wyników w Google otrzymuje aż 68% wszystkich kliknięć.

To dopiero przykład zasady Pareto, prawda?

Sprawa wygląd więc dosyć prosto:

Jeśli Twój blog, strona internetowa lub e-sklep znajduje się na każdej innej stronie wyników niż pierwsza (TOP10), równie dobrze w ogóle mogłaby nie być indeksowana w Google.

Dlatego SEO jest tak ważne.

Żeby zrozumieć, jak pojawić się na pierwszej pozycji w Google, musisz najpierw zrozumieć, jak działa silnik wyszukiwarki.

Jak działa wyszukiwarka Google:

Skoro już znasz podstawy SEO, przyjrzyjmy się teraz kilku jego składnikom bardziej szczegółowo.

Istnieje ponad 200 czynników wpływających na pozycje strony w Google. Nie wszystkie są znane i w 100% potwierdzone, ponieważ twórcy algorytmu bardzo mocno strzegą swoich tajemnic.

W SEO, podobnie, jak w amerykańskim filmie, występuje zarówno dobry jak i zły charakter. I prędzej czy później musisz wybrać, za którym chcesz podążać.

White Hat SEO vs. Black Hat SEO

Google dostarcza wytyczne, jak należy budować strony internetowe „zgodnie ze sztuką”.

Możesz albo podążać za tymi wytycznymi, budować biznes długoterminowo i spać spokojnie, albo… szukać nielegalnych dróg na skróty próbując oszukać wyszukiwarkę, w wolnej chwili odmawiając modlitwę, aby Google się zbyt szybko nie zorientował i nie ukarał Twojej strony wykluczeniem z wyników.

Tym różni się White Hat SEO (gramy czysto) od Black Hat SEO (oszukujemy licząc na szybkie efekty).

Jeśli wierzysz w bajki i oferty w stylu „Gwarantujemy pozycję nr 1 w Google w ciągu 3 miesięcy”, prawdopodobnie skończysz, inwestując czas i pieniądze w Black Hat SEO.

Ten typ działań skupia się na optymalizowaniu Twoich treści tylko i wyłącznie dla wyszukiwarki, a więc robotów. Pomijane są faktyczne potrzeby i zachowania Twoich Klientów – ludzi. Naginając zasady rzeczywiście można osiągnąć szybkie rezultaty.

Ostatecznie jednak takie podejście powoduje, że Twoje strony wyglądają sztucznie i spamersko. Co więcej, masz wielką szansę, że pewnego poranka doświadczysz gniewu Google, który zawsze objawia się tak samo:

nagły spadek ruchu w Google

Z dnia na dzień możesz stracić większość ruchu, jaki do tej pory systematycznie generowała Twoja strona. Raz ukarana domena, będzie utrudniała Ci rozwój biznesu jeszcze przez długi czas.

Z drugiej strony mamy White Hat SEO, który pozwala nam budować naszą pozycję w sposób długoterminowy i zdecydowanie bardziej stabilny. Wszelkie działania i treści są tworzone i optymalizowane dla ludzi. Nadrzędnym celem jest tutaj dostarczenie najlepszej jakości treści, jednocześnie działając zgodnie z wytycznymi Google.

W tym i w innych moich wpisach skupiam się oczywiście na tych działaniach, które są legalne i dają przewidywalne efekty. Osobiście uważam, że każdy biznes budować należy na solidnych fundamentach, a White Hat SEO jest tego dobrym przykładem.

Finalnie jednak wybór ścieżki należy wyłącznie do Ciebie.

Auto Umyj Zarówno w Środku Jak i Na Zewnątrz – On-Page SEO vs. Off-Page SEO

Istnieją zasadniczo dwie szersze kategorie optymalizacji i pozycjonowania stron: on-page SEO oraz off-page SEO.

O co chodzi? Już wyjaśniam.

On-page SEO, czyli SEO w Twojej witrynie to wszystkie działania, które możesz wykonać na własnej stronie internetowej, a które są oceniane przez Google. W ramach on-page SEO optymalizuje się elementy takie jak: struktura strony, nagłówki, znaczniki META, treść czy grafiki.

Off-page SEO z kolei odnosi się do wszystkich elementów ocenianych przez Google, których nie możesz w 100% kontrolować. Należą do nich m.in. inne strony i blogi w Twojej branży oraz sieci społecznościowe takie jak Facebook.

Jeśli chcesz wypozycjonować Twoją stronę na pierwsze miejsce, musisz zadbać zarówno o on-page SEO jak i off-page SEO.

Żeby dać Ci jaśniejszy pogląd, dlaczego to jest tak ważne, posłużę się prostym przykładem.

Załóżmy, że jesteś taksówkarzem. Twój samochód to źródło zarobku i zarazem Twoja wizytówka.

Wyobraź sobie dwa scenariusze:

Scenariusz 1: Twój samochód lśni czystością i pachnie świeżością wewnątrz, ale kompletnie zaniedbałeś jego wygląd zewnętrzny: lakier jest brudny, zarysowany a na dodatek widać pierwsze oznaki rdzy.

Co się dzieje w takiej sytuacji? Cóż, nawet jeśli masz pięknie wysprzątane wnętrze samochodu, a Twoja tapicerka pachnie drogimi perfumami – nikt nie wsiądzie do Twojej taksówki, jeśli lakier jest tak brudny, że strach dotknąć klamki.

brudny samochód

Sprawa wygląda dokładnie tak samo jeśli Twoja strona ma wspaniale wyglądający szablon graficzny i wartościowe treści, ale nikt jej nie poleca i nie umieszcza linku do niej na swojej stronie.

Nikt nie zobaczy Twojej wspaniałej strony lub sklepu internetowego, ponieważ nie będziesz miał na niej żadnego ruchu.

Przejdźmy do drugiego scenariusza:

Scenariusz 2: Twój samochód właśnie wyjechał z myjni, lakier lśni czystością i jest świeżo nawoskowany, ale w środku Twojego auta panuje istny chaos i bałagan, a resztki jedzenia zalegają pod siedzeniami.

Oczywiście piękny wygląd przyciągnie uwagę Klientów, którzy chętnie wybiorą właśnie Twój samochód na postoju taksówek. Nie zabawią jednak na długo, jeśli usiądą na siedzeniu mokrym od rozlanej kawy, a nad ich głową zobaczą pajęczynę. Nie zdążysz nawet zapytać dokąd trasa, a gości już nie będzie.

Kiedy odwiedzający Twoją stronę opuszcza ją po obejrzeniu tylko jednej, pierwszej podstrony, Google odnotowuje to jako tzw. odbicie. Im większy współczynnik odbić (ang. bounce rate), czyli im więcej odwiedzających zamknie Twoją stronę zaraz po jej zobaczeniu, tym gorsza będzie Twoja pozycja w Google.

Właśnie dlatego tak ważne jest, aby dbać zarówno o on-page jak i off-page SEO.

Jest szereg działań, które możesz podjąć, aby popracować nad tymi elementami.

Zacznijmy od on-page SEO.

On-page SEO

Istnieją 3 główne obszary on-page SEO, na których będziesz musiał się mocno skoncentrować. Pierwszy i najważniejszy z nich to treści na Twojej stronie.

  1. Treści

Przez treści rozumiemy tu przede wszystkim artykuły na Twoim blogu, a także opisy Twoich usług lub produktów w sklepie internetowym.

Być może już kiedyś spotkałeś się ze stwierdzeniem „Content is king”. Swoją drogą, powiedział to już w 1996 sam Bill Gates.

Dzisiaj to stwierdzenie jest aktualne jak nigdy wcześniej.

content jest królem - content is king

Źródło

Dlaczego?

Ponieważ Klient Google’a jest szczęśliwy tylko wtedy, gdy szybko znajduje najbardziej wartościowe dla niego informacje. Czyli treści czy jak kto woli – content.

Jeśli wpiszesz w Google „łatwa i szybka w przygotowaniu domowa szarlotka”, Google rzuci wszystkie swoje siły i energię, aby dostarczyć Ci to, co wg Google jest najlepszym przepisem na domową szarlotkę (nieskomplikowanym i szybkim w przygotowaniu) w całym internecie.

Nie pokaże Ci sklepu internetowego ze słodyczami ani nawet lokalnej cukierni.

wyszukiwanie hasła w google

Google zawsze stara się zaprezentować najlepsze treści, jakie uda mu się znaleźć w danej tematyce. Wszystko po to, aby szukający znalazł odpowiedź na jego pytania lub problemy. Maksymalnie szybko i precyzyjnie.

To oznacza, że Twoim najważniejszym zadaniem, jeśli chcesz wykorzystać SEO, jest tworzenie oryginalnych i wartościowych treści.

A wartościowe treści są oczywiście czasochłonne i wymagają wielkiego wysiłku. SEO nie różni się tutaj od innych umiejętności – wymierne efekty przychodzą po wykonaniu wielkiego wysiłku.

Tak samo, jak najlepszy nawet marketing nie sprzeda fatalnego i niedopasowanego produktu, tak samo inwestycja w SEO nie przyniesie wielkich korzyści, jeśli na Twojej stronie zabraknie wartościowych treści.

Co w takim razie decyduje o wartości Twoich treści? Z punktu widzenia Google są to:

Jakość

Czasy, kiedy wystarczyło pisać dobre treści, aby wyróżnić się z tłumu i przebić do TOP10, już dawno minęły. To fakt. Ale wciąż jakość Twoich treści jest podstawą działań SEO dla Twojego biznesu. Bez jakości ani rusz, to nasz punkt wyjściowy.

Oczywiście tworzenie świetnych treści nie jest ani łatwe ani szybkie.

Na szczęście nie musisz zaczynać od zera i wymyślać koła na nowo. Jedną ze skutecznych technik jest przyjrzenie się Twojej konkurencji, znalezienie popularnych artykułów i opracowanie tematu jeszcze lepiej. Ulepszając, wzbogacając lub dostosowując do Twojej niszy dobre treści, stworzyć treści idealnie dopasowane do Twoich odbiorców.

Analiza Słów Kluczowych

Podstawą dobrego i wartościowego contentu (treśći) jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Idealnie jest umieścić je zarówno w nagłówku jak i treści artykułu. Dlatego musisz je opracować, zanim zaczniesz pisać.

Jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś, zapoznaj się z artykułem na temat narzędzi do badania słów kluczowych.

Analiza i dobór słów kluczowych to aspekt, który powinieneś opanować i na który powinieneś poświęcić najwięcej czasu.

Google staje się coraz inteligentniejszy. Dlatego Ty również musisz używać słów kluczowych rozsądnie. Nie upychaj ich na siłę w tekście, bo to obniży Twoją pozycję, zamiast ją poprawić.

Google staje się też coraz lepszy w interpretowaniu słów i ich znaczenia. Analizuje nawet synonimy danego słowa, aby lepiej zrozumieć, co autor chciał przekazać.

analiza słów kluczowych

W powyższym przykładzie widać, że Google „rozumie” intencję użytkownika i „wie”, że nie szuka on warzyw, a restauracji o nazwie zawierającej warzywa.

Pamiętaj, że jeśli zawrzesz słowa kluczowe w strategicznych miejscach (nagłówek, URL i meta-opis), nie ma potrzeby powielania ich sztucznie setki razy w tekście. Skup się na Twoim Kliencie, na jego potrzebach. Włącz słowa klucze w swoją treść jedynie kilka razy, ale mądrze i w przemyślany sposób.

Systematyczna Aktualizacja i Dodawanie Treści

Badania i praktyka pokazują, że częste pisanie postów zwiększa szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google. Przy czym nie chodzi tylko o dodawanie nowej treści z wysoką częstotliwością.

Częstą praktyką poczytnych blogerów jest aktualizacja już raz napisanego materiału. To, że po roku Twój artykuł jest częściowo nieaktualny, nie oznacza, że musisz go usuwać. Możesz wzbogacić go o najnowsze dane, ukazać różnice i nowe perspektywy.

Oczywiście ważna jest też regularność postów, co nie oznacza, że musisz pisać je codziennie. Możesz, jeśli masz o czym. Równie dobre efekty uzyskasz pisząc raz na miesiąc, pod warunkiem, że Twoja treść będzie wartościowa dla odbiorcy.

Jasny Przekaz i Bezpośrednia Odpowiedź

Ostatnie badania dowodzą, że jasna i przystępnie napisana treść zwiększa szansę na wyższą pozycję w Google. Jeśli Twój kontent bezpośrednio odpowiada na pytanie użytkownika, znajdzie się on bezpośrednio pod oknem wyszukiwania (jak w przykładzie poniżej).

przystępna treść a pozycja w google - przykład

Zrezygnuj z żargonu, technicznego języka, który może nie być zrozumiały dla czytelnika. Popularne zwroty czy skomplikowane frazy nie tylko nie uczynią Twojej treści bardziej wartościową, ale wręcz mogą zaszkodzić SEO.

  1. HTML

Jeśli jesteś już pewny, że Twoja treść jest przemyślana i zoptymalizowana, pora na kolejny aspekt, o który trzeba zadbać – HTML.

Nie musisz być doświadczonym programistą, ani ukończyć informatyki, aby sprawnie posługiwać się HTML w podstawowym zakresie. Niemniej jednak brak znajomości tego języka w biznesie internetowym to jak jeżdżenie autem bez świadomości, co oznacza dany znak drogowy.

Na szczęście w Internecie znajdziesz ogrom wiedzy i narzędzi, które w krótkim czasie pozwolą Ci poznać HTML w stopniu wystarczającym.

Przyjrzyjmy się bliżej czterem aspektom HTML, na których powinieneś się mocno skupić i które powinieneś zoptymalizować do granic możliwości.

Tytuł Strony (Meta Title)

Meta tytuł jest niczym nagłówek w gazecie. Ma ogromne znaczenie. Pojawia się na zakładce otwartego okna w przeglądarce.

meta tytuł - meta title

Bardzo często na stronach internetowych (np. w większości stron budowanych w oparciu o WordPress) tytuł strony jest tożsamy ze znacznikiem HTML h1. H1 pomaga silnikom wyszukiwarki wykryć istotne treści Twojej strony i dowiedzieć się o czym dana strona traktuje.

Dlatego każda strona i podstrona Twojego serwisu powinna mieć jeden i tylko jeden wyznacznik h1, aby być jak najbardziej klarowna dla Google.

Meta Opis

Meta opis jest fragmentem tekstu, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania Google. Jego główną rolą jest nie tyle pozycjonowanie, ile zachęcenie odwiedzających do wybrania Twojej strony.

Poniżej przykłady na jeden opis poprawny, zoptymalizowany…

meta opis - meta description zoptymalizowany

…jak też drugi – niezgodny ze sztuką:

meta opis - meta description

Skutecznie zoptymalizowany meta opis zawiera około 160 znaków, nigdy nie jest ucięty lub niedokończony („…”). Często zawiera w sobie słowa kluczowe. Trafny meta opis powinien wyróżniać Cię na tle konkurencyjnych stron, być unikatowy, trafiać do odbiorcy i nieść ze sobą jakąś wartość dodaną.

Układając meta opis, skup się bardziej na potrzebach osoby odwiedzającej niż na silniku Google.

Znaczniki Mikrodanych

Znaczniki mikrodanych to efekt współpracy kilku wyszukiwarek i zbiór konkretnych tagów HTML, które poprawią sposób, w jaki Twoja strona jest wyświetlana.

znaczniki mikrodanych

Przykład powyżej obrazuje użycie znaczników w kontekście oceny zadowolenia użytkowników. Mała rzecz, ale zdecydowanie dobra praktyka. Innym przykładem może być data publikacji.

znaczniki mikrodanych data publikacji

Nagłówki

Pamiętając, że masz mniej niż 10 sekund, aby przykuć uwagę odwiedzającego, poświęć sporo czasu nagłówkom. Powinny one jasno pokazywać korzyści, a zarazem mieścić się w jednym, krótkim zdaniu.

Nagłówki nie tylko nadają strukturę Twojej treści i punkt odniesienia dla odwiedzających, ale także mają wpływ na SEO.

Oczywiście w porównaniu do h1, kolejne nagłówki (h2, h3, h4 i dalsze) mniej oddziałują na SEO, ale wciąż mają znaczenie. Dlatego nie powinny być zaniedbywane.

  1. Architektura Strony

Trzecią i ostatnią składową on-page SEO jest architektura strony. Pomimo, że to temat mocno techniczny, jest parę prostych kwestii, o które każdy może i powinien zadbać, aby poprawić swoje SEO.

Dobrze przemyślana architektura strony oznacza relatywnie szybki czas ładowania zawartości strony, łatwą nawigację, bezpieczne szyfrowanie (certyfikat SSL) i dostosowanie do urządzeń mobilnych (responsywność). Już tych kilka rzeczy sprawia, że strona jest bardzo przyjazna dla użytkownika.

Dlatego architektura powinna być dobrze zaplanowana na samym początku, nawet przed zakupem domeny. To pozwoli Ci „wejść w buty” użytkownika i zapewnić mu pozytywne doznania podczas wizyty w Twoim serwisie.

Musisz również pamiętać o optymalizacji kilku aspektów pod kątem Google. Im bardziej Twoja strona będzie dla Google przystępna, tym wyżej znajdzie się w wynikach wyszukiwania.

Linkowanie Do Innych Stron

Im więcej linków posiada Twoja strona, tym łatwiej Google’owi ją „zrozumieć” i skategoryzować jako wartościowy kontent. To oczywiście podnosi Twoją pozycję.

Możesz jeszcze bardziej ułatwić pracę Google’owi poprzez tzw. mapę strony. Jeśli zbudowałeś stronę na WordPress, możesz użyć prostej wtyczki. Możesz też skorzystać z darmowego generatora map witryn.

Skopiowana Treść

Krąży wiele mitów na temat kopiowania treści i tego, jak może to wpływać na pozycjonowanie strony. Częstym błędem jest myślenie, że każde zdanie na Twojej stronie powinno być oryginalne.

Ponowne postowanie Twoich treści na innych stronach lub linkowanie do Twojego gościnnego postu na stronie zewnętrznej nie zrani Twojego SEO (o ile nie robisz tego w niewłaściwy spamerski sposób).

Aby upewnić się, że nie zostaniesz ukarany za takie zabiegi, zapoznaj się ze sposobem na radzenie sobie ze skopiowaną treścią poprzez przekierowanie permanentne.

Strona Przyjazna Dla Urządzeń Mobilnych

Spójrzmy prawdzie w oczy – jeśli Twoja strona nie jest responsywna (czyli dostosowana do urządzeń mobilnych), jesteś na przegranej pozycji.

Jak w łatwy sposób sprawdzić responsywność? Istnieją strony testowe, które pomogą Ci to ocenić. Google również udostępnił proste w obsłudze narzędzie, które w kilka chwil sprawdzi czy Twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym.

Większość stron zbudowanych na WordPressie jest responsywna, a nawet jeśli nie, zawsze można zainstalować odpowiednią wtyczkę.

W ostateczności możesz też zaimplementować sugestie Google bądź wynająć kogoś, aby dokonał zmian za Ciebie.

Szybkość Strony

Nie oszukujmy się, szybkość ładowania treści na stronie jest kluczowa, szczególnie dla użytkowników korzystających ze smarftonów, gdzie zazwyczaj prędkość łącza jest nieco niższa.

Często irytuje nas zbyt długie oczekiwanie na wyświetlenie contentu. Niestety ten czynnik może też zabić konwersję.

Ludzie cenią swój czas. Badania pokazują, że blisko połowa użytkowników Internetu oczekuje, że strona załaduje się w około 2 sekundy lub mniej! Jeśli ładuje się dłużej, grozi to porzuceniem strony.

Na szczęście są narzędzia, które pozwalają sprawdzić szybkość strony, jak również ją poprawić.

Słowa Kluczowe w Adresie URL

Zawarcie słów kluczowy w Twoim URL to coś, o czym nie możesz zapomnieć. Ten zabieg poprawi Twoją pozycję w wyszukiwarce.

HTTPS i SSL

Bezpieczeństwo jest dla Google jednym z największych priorytetów. Bezpieczne połączenie pozwoli Ci więc na uzyskanie wyższej pozycji w rankingu.

Najbardziej powszechne protokoły bezpieczeństwa to HTTPS (bezpieczna wersja http) oraz SSL (z ang. Secure Socket Layer). Obydwa są użyteczne i warte rozważenia, nawet jeśli tylko nieznacznie poprawią Twoje SEO (Google oficjalnie przyznał, że jest to już czynnik wpływający na pozycję Twojej strony w rankingu).

Zabezpieczenie połączenia wymaga trochę pracy i drobnego wydatku, ale jest tego warte, w szczególności w przypadku dużych serwisów www.

Off-page SEO

Po on-page SEO przychodzi czas na off-page SEO i jego 4 obszary.

  1. Zaufanie

Google posiada algorytm, który mierzy, jak ważna i wartościowa jest dana strona. Robi to poprzez analizę linków do danej strony.

Jeśli Twoja strona w oczach Google jest popularna, często odwiedzana, a jej treści udostępniane na innych znanych witrynach, Google nagrodzi Cię za to.

Autorytet

Autorytet, jaki możesz zbudować na Twojej stronie, ma swoje dwie składowe:

  • Autorytet domeny, czyli jej rozpoznawalność (np. adidas.pl)
  • Autorytet strony , czyli to, jak wpływowa jest treść

Sprawdzić autorytet można za pomocą tego narzędzia.

Współczynnik Odrzuceń (Bounce Rate)

Ten wskaźnik pokazuje, ile osób weszło na stronę i od razu ją opuściło, bez wykonania żadnej akcji.

Aby ten wskaźnik utrzymywać na jak najniższym poziomie, należy zadbać o wartościową treść, krótki czas ładowania strony, wysoką użyteczność i przyciąganie odpowiedniej grupy docelowej.

Wiek Domeny

Ten czynnik ma spore znaczenie dla Google. Jeśli nie masz jeszcze strony, możesz wykupić po przystępnej cenie domenę, która już wygasła, ale miała szansę wypozycjonować się z biegiem czasu.

  1. Linki

W pozycjonowaniu liczą się linki przychodzące (tzw. backlinks). Kiedy inny właściciel strony udostępnia Twoje linki na własnej witrynie, wtedy możemy mówić o backlinkach. Google nagradza strony, które są udostępniane na innych serwisach, gdyż jest to dla niego informacja, że taka strona jest wartościowa. Oczywiście nie należy czekać biernie, aż inni Cię znajdą, docenią wartość i zaczną udostępniać Twoją treść. Musisz podjąć inicjatywę. Poniżej znajdziesz trzy czynniki, które mogą okazać się pomocne.

Jakość

Jakość linków ma ogromne znaczenie. Większe niż ich ilość. Budowanie jakości backlinków opiera się o docieranie do odpowiednich źródeł i oferowanie wartości w zamian za solidny backlink.

Anchor Text

To tekst, który jest klikalny i przenosi nas na zupełnie inną stronę. Zasada jest jedna: im tekst bardziej naturalny i wpasowany w treść strony, tym lepiej.

Zwracaj uwagę na to, aby backlinki były kontekstowe, czyli naturalnie wpasowywały się w treść zdania, jak w przykładzie poniżej:

anchor tekst przykład

Jest to dużo bardziej efektywne, niż tzw. embed links, które pojawiają się automatycznie i nie są zbyt lubiane przez Google.

embed link przykład

Liczba Linków

I ostatnia rzecz to liczba linków przychodzących, które „zarobiłeś”. Ilość, chociaż nie tak istotna jak ich jakość, ma jednak również duże znaczenie. Pracuj nad tym aspektem i buduj wysokiej jakości backlinki do Twojej strony.

 

  1. Personalizacja

O ile niektóre aspekty tego obszaru są poza Twoją kontrolą, możesz uczynić kilka rzeczy, aby zwiększyć szansę na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej.

Kraj i Miasto

Pamiętaj, że podczas wyszukiwania użytkownik otrzymuje wyniki związane z krajem i miastem, w którym przebywa i zgodne ze strefą czasową. Przykładowo, po wpisaniu w wyszukiwarce hasła „pogoda” otrzymuję następujący wynik:

wyniki wyszukiwania - targetowanie na kraj

Najlepszym rozwiązaniem, aby wskazać Google’owi odpowiedni kraj i miasto, jest zawarcie ich nazw w Twoich słowach kluczowych (geotargetowanie). Ale przemyśl przy okazji, czy nie chciałbyś, aby Twoja strona miała jednak zasięg międzynarodowy lub ogólnokrajowy.

Historia

Jeśli użytkownik był już na Twojej stronie kilkukrotnie lub chociaż raz wcześniej ją odwiedził, jest bardziej prawdopodobne, że Twoja strona ukaże się wyżej w wynikach wyszukiwania tego użytkownika, gdyż Google sądzi, że Twoja strona jest dla niego istotna.

historia wyszukiwania a seo

Socjalizacja

Jeśli posiadasz konto na Facebooku, Google Plus, YouTube, czy innych portalach społecznościowych, postaraj się, aby jak najwięcej osób polubiło i udostępniało Twój profil. Jeśli Google rozpozna, że dany użytkownik polubił Twoją stronę, będzie ją częściej wyświetlał w wynikach wyszukiwania.

  1. Social Media

Oprócz tego, że użytkownik polubi Twój profil, można zrobić jeszcze więcej w obszarze social media, aby lepiej wypozycjonować stronę.

Zainwestuj swój czas w dopracowanie swoich profili na portalach społecznościowych. Badania pokazują, że najbardziej na pozycjonowanie wpływa Google Plus (bardziej niż Facebook czy Twitter).

Można mówić o 2 czynnikach, które wpływają pozytywnie na pozycjonowanie strony w Google.

Jakość Udostępnień

Tak jak w przypadku jakości backlinków, większe znaczenie ma osoba, która udostępnia Twój link w serwisu społecznościowym, niż ogólna częstotliwość udostępniania. Oznacza to, że Google identyfikuje „mocnych i wpływowych graczy”. Jeśli taka osoba udostępni Twój link, ma to większy wpływ na pozycjonowanie Twojej strony.

Dlatego warto utrzymywać relacje z wpływowymi blogerami i właścicielami stron. Zanim jednak poprosisz ich o publikację Twojego posta na blogu lub udostępnienie na portalu społecznościowym, musisz na to zapracować. Zbudowanie relacji wymaga czasu.

Liczna Udostępnień

Marzeniem każdego właściciela strony jest, aby jego treści na szeroką skalę rozprzestrzeniały się w Internecie. Jest parę zabiegów, które pomogą Ci uzyskać większą popularność. Badania pokazują, że chętniej i częściej udostępniane są treści:

  • Dłuższe (w porównaniu z krótkimi wpisami)
  • Wzbogacone o zdjęcia i grafiki
  • Wzbudzające respekt, podziw, rozbawienie i śmiech
  • Zawierające infografiki i wylistowania (np. 10 sposobów na zoptymalizowanie strony)
  • Które wyglądają na godne zaufania (liczy się logo, profesjonalny design strony)
  • Wcześniej udostępnione przez osobę wpływową
  • Publikowane we wtorek

Najważniejsze jednak, aby pamiętać, że to, co liczy się najbardziej to konsekwentne publikowanie wartościowej treści (i promowanie strony na wszelkie możliwe sposoby).

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się dla Ciebie pomocny. Niewiele wysiłku kosztuje, aby wdrożyć na swojej stronie kilka podstawowych zabiegów. Za to ich bagatelizacja może Cię wiele kosztować i znacznie zmniejszyć Twoją widoczność w sieci.

Nie przejmuj się, jeśli inaczej pokierowałeś swoją strategią SEO. Po prostu zacznij poprawiać błędy i wprowadź w życie to, czego się tu nauczyłeś.

Przed pisaniem kolejnej publikacji wykonaj analizę słów kluczowych, zoptymalizuj stronę, dostosuj ją do oczekiwań i potrzeb  Twojej grupy docelowej – to ona powinna być Twoją inspiracją i wyznaczać kierunek Twoich działań.

Napisz mi w komentarzu czy i jak po przeczytaniu tego artykułu zmienił się Twój pogląd na SEO.

komentarzy 6

  1. robert 16 czerwca, 2016
  2. piotr 28 czerwca, 2016
    • Paweł Regiec 30 czerwca, 2016
  3. Jan 13 lipca, 2016
    • Paweł Regiec 18 lipca, 2016

Zostaw komentarz