Audyt UX Sklepu Internetowego
Czy Twój biznes rośnie najszybciej, jak to możliwe?
Zaskakująco niewielu właścicieli sklepów internetowych zwraca uwagę na współczynnik konwersji. Zazwyczaj koncentrują swoje wysiłki na zwiększaniu ruchu na stronie poprzez różnego rodzaju reklamy, pozycjonowanie, prezentację oferty w porównywarkach cenowych czy na Allegro.
Nie ma w tym oczywiście nic złego. Jest to wręcz konieczne, aby sprzedaż mogła osiągnąć odpowiednio dużą skalę.
Zanim jednak zainwestujesz duże kwoty w reklamę, upewnij się, czy nie tracisz na tym pieniędzy.
Audyt UX - dlaczego konwersja jest tak ważna?
Przeanalizujmy uproszczony przykład.
Twój sklep odwiedza miesięcznie 50 tys. potencjalnych Klientów, średnia wartość zamówienia wynosi 90 zł, a poziom konwersji to 0,7%. Po wykonaniu obliczeń otrzymujemy następujące liczby – dokonano 350 zamówień na łączną kwotę 31,5 tys. zł.
Jeśli doliczysz wszystkie koszty (pracownik, magazyn, reklama, zwroty), odprowadzisz podatek VAT oraz uwzględnisz swój realny poziom marży na sprzedawanych produktach, może okazać się, że, pomimo zauważalnej sprzedaży, zamkniesz ten miesiąc ze stratą lub minimalnym zyskiem na poziomie kilkuset zł.
Mamy cztery kluczowe zmienne, wpływające na rentowność Twojego sklepu internetowego:
1) wielkość ruchu na stronie (liczba odwiedzających)2) poziom konwersji (ile % odwiedzających dokonało zakupu)
3) średnia wartość zamówienia
4) częstotliwość zakupów (lojalność klientów)
Za pierwszy z tych czynników odpowiada szeroko rozumiany marketing: Google Ads, kampanie i Twoja aktywność w mediach społecznościowych, SEO, porównywarki cen, komunikacja poprzez e-mail, programy afiliacyjne, itd.
Bardzo często o rentowności lub jej braku decydują jednak dwa kolejne punkty, tak często pomijane w strategii biznesowej. Istnieją jednak sprawdzone sposoby, aby te dwie zmienne trwale zwiększyć i to za pomocą jednorazowych działań.
Wyobraź sobie nasz przykład z nowymi liczbami:
Twój sklep odwiedza miesięcznie te same 50 tys. potencjalnych Klientów, średnia wartość zamówienia wynosi 120 zł, a poziom konwersji to 2,5%. Po wykonaniu obliczeń otrzymujemy następujące liczby – dokonano aż 1250 zamówień na łączną kwotę ponad 150 tys. zł. (kliknij, aby zobaczyć pełne obliczenia).
Przy tych samych wydatkach na reklamę osiągnęliśmy ponad 4-krotnie wyższą sprzedaż.
Niemożliwe?
Zobaczmy kilka przykładów sklepów, którym pomogliśmy osiągnąć podobne efekty:
Audyt sklepu internetowego - jak możemy zwiększyć konwersję w Twoim sklepie?
Składa się on z trzech etapów:
W dużym skrócie: wykonujemy dokładny, manualny audyt sklepu i procesu zamówienia, analizujemy otoczenie konkurencyjne, dane ilościowe oraz przeprowadzamy pogłębiony wywiad z osobą odpowiedzialną za sklep (aby dobrze zrozumieć cele, produkty, grupę docelową oraz branżę).
Ma to na celu zrozumienie, dlaczego odwiedzający nie dokonują zakupów. Używamy do tego sprawdzonych, komercyjnych narzędzi, dużo bardziej zaawansowanych niż Google Analytics. Zbieranie tak dokładnych danych automatycznie sprawi, że zaczniesz rozumieć swoich klientów i ich zachowania lepiej niż ok. 85% konkurencji, ponieważ mało który sklep (szczególnie w Polsce) takich działań się podejmuje.
Raport bazuje na zebranych danych, dokładnej analizie Twojej konkurencji, jak również naszym 12-letnim, międzynarodowym doświadczeniu.
Poniżej prezentujemy szerszy opis prac wchodzących w skład audytu i efekty, których możesz się spodziewać.
Etap I: Analiza obecnej sytuacji
CEL:
Zlokalizowanie czynników, które obniżają współczynnik konwersji.
A prostszym językiem: zidentyfikowanie i wylistowanie wszelkich elementów oraz braków, które odstraszają Twoich potencjalnych klientów i przez to obniżają Twoje zyski.
CO ROBIMY:
1) Indywidualny i pogłębiony audyt sklepu internetowego
Za to zadanie odpowiedzialnych będzie dwóch naszych doświadczonych specjalistów, którzy na co dzień wykonują podobne audyty dla firm z Polski, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Australii. Przeanalizujemy sklep i proces sprzedażowy niezależnie od siebie, aby potem połączyć swoje uwagi w jeden raport. Dzięki temu masz gwarancję, że wszystkie ważne elementy zostały w tym raporcie pokryte. Audyt strony kładzie nacisk na: tzw. User Experience, błędy, niedomówienia, niejasności, brak budowania zaufania/wiarygodności, test mobilności: logiczny oraz estetyczny, ogólne zasady psychologii sprzedaży, analizę techniczną sklepu.
2) Analiza danych Google Analytics
Twarde dane, jakie znajdują się w Google Analytics, są idealnym punktem startowym dla przygotowania listy punktów zapalnych w Twoim sklepie internetowym. Podczas tej analizy sprawdzimy m.in. na których stronach użytkownicy rezygnują i opuszczają serwis, gdzie jest najwięcej porzuceń strony (ang. bounce rate), które strony konsolidują najwięcej ruchu (i przez to są prawdopodobnie najważniejsze w całej witrynie), skąd pochodzi ten ruch, ile % to tzw. ruch mobilny. Dla formalności sprawdzamy także poprawność konfiguracji śledzenia, poprawność zdefiniowanych celów oraz aktywowanych filtrów.
EFEKT:
Etap II: Instalacja zaawansowanej analityki
CEL:
Zebranie bardziej szczegółowych danych, które powiedzą nam dlaczego osoby, które nie kupują… nie kupują. Dane zbieramy używając światowej klasy, komercyjnych narzędzi analitycznych.
CO ROBIMY:
Przeanalizujemy schematy poruszania się po stronie, miejsca wzbudzające największe/najmniejsze zainteresowanie, miejsca najchętniej klikane, itd.) poprzez wykorzystanie m.in. map cieplnych, nagrań z sesji użytkowników oraz mierzenia przepływu użytkowników w lejku sprzedaży. Pokażemy bardzo precyzyjnie, gdzie na stronie gubią się potencjalni klienci, czego nie rozumieją, co ich przytłacza, a co wprowadza w błąd. To bardzo dogłębne badanie.
2) Badania jakościowe (ankietowanie odwiedzających)
Jeśli sklep ma wystarczająco wielu odwiedzających, zaproponujemy ich nieinwazyjne ankietowanie. W jakim celu? Aby dowiedzieć się, dlaczego odchodzą ze strony, nie dokonując transakcji lub nie zostawiając swoich danych. To nie jest standardowe podejście, a jeśli wykonane we właściwy sposób, może wiele wyjaśnić i pozwolić na dokonanie szybkich zmian.
Zbieranie tak zaawansowanych danych automatycznie sprawi, że zaczniesz rozumieć swoich klientów i ich zachowania lepiej niż ok. 85% Twojej konkurencji. Skąd ta pewność? Ponieważ nie więcej niż 15-20% firm (nie tylko w Polsce ale także w USA) kiedykolwiek o tych narzędziach słyszało, a jeszcze mniej efektywnie zastosowało je w praktyce.
EFEKT:
Wiesz już, bazując na twardych danych, co konkretnie obniża Twoją sprzedaż. Otrzymałeś konkretne przykłady (w formie graficznej i video), pokazujące, w jakich scenariuszach potencjalni klienci gubią się i odchodzą ze sklepu internetowego. Co więcej - znasz prawdopodobny powód tych odejść.
Etap III: Rekomendacje
CEL:
Przedstawienie odkryć w formie przyjaznego raportu z gotowymi rekomendacjami i zaleceniami pokazującymi, jak udoskonalić dotychczasowy proces.
CO ROBIMY:
Na tym etapie przekuwamy naszą dotychczasową pracę w bardzo konkretny dokument, podsumowujący wszystkie odkrycia. Dowiesz się z niego, co dzisiaj nie pozwala w pełni rozwinąć żagli Twojej firmie i co zrobić, aby tę sytuację poprawić.
Do każdego punktu jest opisana nasza rekomendacja zmian. Niektóre można wdrożyć "od ręki", inne będą wymagać dłuższego procesu.
Ale to nie wszystko. Całość wzbogacamy analizą 3 największych konkurentów - firm, które spędzają Ci sen z powiek i w niektórych elementach są być może o krok przed Tobą. To jest właściwy moment, aby dokładnie przeanalizować ich proces działania, wybrać aktywności, które warto powielać (w końcu… nie zawsze trzeba wyważać otwarte drzwi) oraz odsiać złe praktyki.
Dokument ten będzie dla Ciebie (oraz naszej ewentualnej dalszej współpracy) doskonałym drogowskazem.
EFEKT:
Masz w ręku dokument-drogowskaz, składający się najczęściej z ponad 70 stron A4 wypełnionych po brzegi naszymi rekomendacjami. Esencję naszej wiedzy i 12-letniego doświadczenia. Najlepsze praktyki z Polski i USA, przygotowane indywidualnie dla Twojego biznesu.
W raporcie z audytu znajdziesz podpowiedzi dla wszystkich kluczowych aspektów: od maksymalizacji wartości zamówienia (m.in. dzięki naszej sprawdzonej metodzie, pozwalającej na wzrost średniej wartości koszyka średnio o 16%), wzbudzania lojalności w klientach przez wykorzystanie psychologii sprzedaży w opisach produktowych, aż po układ strony i optymalne wykorzystanie wyszukiwarki w sklepie (czy wiesz, że w niektórych branżach nawet 63% osób korzysta z niej zaraz po wejściu do sklepu)?
Przykładowy spis treści z raportu zobaczysz poniżej.
ETAP FINALNY - WDROŻENIE ZMIAN
Pamiętaj, że wdrożenie zaleceń w sklepie internetowym jest równie istotne, jak samo ich skonstruowanie. Zmiany możesz wprowadzić własnymi siłami, wynająć do tego zewnętrzną firmę (w tym procesie służymy pomocą) lub też, w zależności od systemu, skorzystać z naszej pomocy, podczas której bierzemy pełną odpowiedzialność za cały etap wdrożenia.
Czas na Twoją decyzję:
Czy jesteś gotów zrobić krok naprzód?
Kompletny audyt sklepu
Zleć nam wykonanie audytu UX
9 900 zł netto
Czas trwania prac: 6 tygodni
Termin rozpoczęcia prac zależy od naszego aktualnego obłożenia. Aby sprawdzić, czy i kiedy możemy zacząć pracę nad audytem Twojego sklepu, skontaktuj się z nami.
Masz pytania?
Napisz na: kontakt@estrategie.pl
lub zadzwoń: +48 787 569 108