[Case Study] 45% klientów to klienci powracający. Sklep internetowy Messimo.pl

Zobacz, jak sklep Messimo.pl zwiększył sprzedaż i częstotliwość zakupów, po 12 miesiącach współpracy z eStrategie.pl.

Sklep internetowy Messimo.pl - większa sprzedaż i częstotliwość zakupów, marketing automation, edrone

“Najlepszy towar, z najnowszych kolekcji, po najniższych cenach.” – to fragment opisu sklepu Messimo.pl. który oferuje swoim klientom odzież znanych marek.

Bez wątpienia jest w tych słowach wiele prawdy, ponieważ klienci bardzo chętnie wracają do sklepu po kolejne produkty. Jednak nie dzieje się tak bez powodu.

Na pierwszym miejscu to bez wątpienia efekt dobrej oferty i obsługi sklepu. Pod spodem jest także zaawansowana strategia marketing automation, którą wspólnie z Messimo.pl wdrażaliśmy w ostatnich miesiącach.

Cel

  • Większa sprzedaż w sklepie messimo.pl, dzięki wykorzystaniu zaawansowanej i indywidualnej strategii marketing automation.

Kluczowe wyzwania

  • Analiza i zaprojektowanie strategii zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym.
  • Migracja z dotychczasowego narzędzia do obsługi marketing automation i naprawa procesów z nim związanych.
  • Wdrożenie nowego narzędzia do wsparcia procesów automatyzacji.
  • Zwiększenie częstotliwości zakupów, wartości koszyka i ilości klientów powracających.

Efekty – po 12 miesiącach współpracy

  • Średnia wartość zamówienia klientów objętych działaniami wzrosła o 26,89%.
  • Częstotliwość zakupów w tej samej grupie klientów wzrosła o 21,10% (2 razy większe tempo wzrostu, względem całego sklepu).
  • Wartość klienta, czyli kwota jaką przeciętnie wydaje w sklepie, wzrosła o 37,10% (3 razy większe tempo wzrostu, względem całego sklepu).
  • Udział klientów składających ponownie zamówienie w sklepie wzrósł z 10% do 45% w 12 miesiącu współpracy.
  • Już w pierwszych tygodniach działań, wdrożone rozwiązania odpowiadały za ok 17% sprzedaży sklepu. Po 12 miesiącach wspierały już 27,35% wygenerowanego przychodu.

Narzędzie

W momencie rozpoczynania projektu sklep miał już wdrożone wcześniej narzędzie do obsługi procesów marketing automation, które niestety nie tylko nie spełniało oczekiwań sklepu, ale wręcz działało nieprawidłowo.

Po przeprowadzonej analizie potrzeb oraz przyjętej strategii działań, zapadła decyzja o zmianie narzędzia, aby w pełni wykorzystać potencjał automatyzacji marketingu do wsparcia sprzedaży w sklepie.

Rozwiązaniem, które zostało wybrane jako środowisko do wdrożenia przyjętej strategii, został edrone. Mając do dyspozycji stabilne narzędzie – rozpoczęliśmy budowę automatyzacji.

System naczyń połączonych

Sklep prowadzi bardzo przemyślaną i spójną komunikację ze swoimi odbiorcami. Nie tylko wymaga tego sama branża, ale to przede wszystkim znak rozpoznawalny marki Messimo.pl.

Takie podejście należało także przyjąć we wdrażanych rozwiązaniach. Tak, aby całość działała niczym “system naczyń połączonych” oraz pracowała nieustannie, dostarczając odbiorcom treści, które są dla nich wartościowe oraz dotyczą ich konkretnych zainteresowań.

Marketing automation działa niczym zwierciadło. Efekty są wiernym odbiciem przyjętej strategii, wdrożonych rozwiązań oraz nakładów pracy.

Dlatego tak ważne jest konsekwentne realizowanie przyjętych założeń. Poszczególne kampanie zawsze są elementem większej całości – i tak należy podchodzić do ich projektowania.

Efekt takiego podejścia można zaobserwować w zaufaniu klientów do sklepu.

Jeśli klient jest dobrze obsłużony nie tylko przed, ale także po zakupie. Wiadomości do niego są wysyłane w odpowiednim czasie, z odpowiednią częstotliwością oraz z interesującą go zawartością. W sposób, dzięki któremu może poczuć, że rzeczywiście jest traktowany indywidualnie.

Wtedy marka i sklep stają się dla odbiorcy “bliższe” i godne zaufania w długim terminie, a w rezultacie są jego pierwszym wyborem, gdy decyduje się na zakup.

Jak można zaobserwować na poniższym wykresie, udział klientów powracających, czyli decydujących się na ponowny zakup w sklepie, sukcesywnie rośnie, osiągając w maju 2022 roku imponujące 45%. Oznacza to, że niemal co druga osoba objęta działaniami marketing automation, decyduje się na ponowny zakup w ciągu 12 miesięcy od poprzedniego zakupu.

Klienci powracający w marketing automation

Wykres 1 – Udział klientów powracających, wśród wszystkich klientów objętych działaniami marketing automation.

Co więcej, klienci nie tylko są skłonni wracać do sklepu i kupić po raz drugi. Dokonują zakupów coraz częściej, stając się stałymi klientami. Współczynnik częstotliwości zakupów w ciągu 12 miesięcy wzrósł aż o 21,10%.

Współczynnik częstotliwości zakupów w sklepie internetowym Messimo.pl

Wykres 2 – Współczynnik częstotliwości zakupów

Istotna jest nie tylko częstotliwość, ale także wartość dokonywanych zakupów. Ta w omawianym okresie także wzrosła o 26,98%. Dzięki większej częstotliwości zakupów oraz rosnącej średniej wartości zamówienia, wzrosła także wartość klienta w czasie, tj. ile przeciętnie jeden klient wydaje w sklepie w ciągu roku. Prezentuje to poniższy wykres.

Średnia wartość klienta, wzrost

Wykres 3 – Średnia wartość klienta

Nie sposób nie wspomnieć o tak istotnym elemencie, jak własna baza odbiorców.

Dzięki podjętym działaniom liczba subskrybentów stale rośnie, sukcesywnie zasilając bazę własną sklepu.

Oznacza to coraz większą liczbę osób, które można objąć omawianymi działaniami oraz dostarczać im spersonalizowaną i indywidualną komunikację – dopasowaną wprost do ich potrzeb.

Wzrost bazy subskrybentów sklepu, odbiorcy

Wykres 4 – Wzrost bazy subskrybentów sklepu.

Optymalizacja

Powyższe wykresy bardzo dobrze obrazują istotę marketing automation. Szczególnie istotna jest jednak optymalizacja. To głównie dzięki niej wdrożone rozwiązania nabierają rozpędu, a wykresy się “nie wypłaszczają” po kilku tygodniach od uruchomienia.

Optymalizacja polega na ciągłym poszukiwaniu coraz lepszych wersji, nawet już dobrze działających kampanii i automatyzacji.
Czas, częstotliwość, wygląd, komunikat – to tylko kilka przykładów czynników, mających wpływ na skuteczność prowadzonych działań.

Z przyjemnością przystępujemy do kolejnych działań. 🚀

Inspirujące wnioski

  • Ustawiczne wzrosty są możliwe. Optymalizacja pozwala osiągać coraz lepsze wyniki w czasie.
  • Samo narzędzie do marketing automation nie wystarcza. Właściwa strategia, z odpowiednim narzędziem i konfiguracją przekłada się na wzrosty sprzedaży.
  • Automatyzacja marketingu może działać jak dobrze naoliwiona maszyna. Aby przyniosła efekty trzeba myśleć o niej jak o całości, nie pojedynczych wiadomościach. To system, który nie przestaje dawać i pracuje 24/7.
  • Zaufanie klientów bezpośrednio przekłada się na sprzedaż w sklepie. Wzrost częstotliwości zakupów widocznie podnosi rentowność w e-commerce.

Zostaw komentarz