Kiedy wdrożenie marketing automation w sklepie internetowym się opłaca?

Automatyzacja marketingu (ang. marketing automation) pozwala oszczędzać czas, zwiększać sprzedaż oraz budować trwałe relacje z klientami.

Od strony praktycznej jest to skuteczne wykorzystanie technologii do automatycznego prowadzenia i optymalizowania działań marketingowych, takich jak e-mail marketing, odzyskiwanie porzuconych koszyków, segmentowanie odbiorców, personalizacja treści czy kampanie remarketingowe.

Wachlarz możliwości jest szeroki, a odpowiednio wdrożone rozwiązania mogą być bardzo skutecznie.

Aby dobrze odpowiedzieć na kluczowe pytanie tego artykułu, czyli kiedy warto wdrażać automatyzację marketingu, w pierwszej kolejności zastanówmy się — po co w ogóle to robić.

Jakich efektów można oczekiwać?

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, ile sklepów internetowych. Jednak zdecydowana większość z nich sprowadza się do jednej: większej sprzedaży.

Tylko tyle i aż tyle.

Automatyzacja marketingu ma po prostu działać i wspierać sklepy internetowe w zwiększaniu sprzedaży.

Co najważniejsze: ma to robić w sposób skuteczny i rentowny. To po prostu musi się opłacać.

Jakich więc efektów można się spodziewać? Oto kilka przykładów naszych klientów, którym pomogliśmy:

Przykład – branża wędkarska
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 1 935 354 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 492 063 zł (25% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża wędkarska

Przykład – branża wykończenia wnętrz
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 2 515 969 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 668 129 zł (27% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża wykończenia wnętrz

Przykład – branża kosmetyczna
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 615 794 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 204 675 zł (33% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża kosmetyczna

Przykład – branża fashion
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 322 770 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 205 960 zł (63,8% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża odzieżowa

Przykład – branża suplementy diety
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 1 504 857 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 292 782 zł (19,46% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża suplementy diety

Przykład – branża obuwnicza
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 560 129 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 175 127 zł (31% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża obuwnicza

Przykład – branża fashion
Okres: 1 miesiąc
Sprzedaż: 173 074 zł
W tym sprzedaż dzięki marketing automation: 73 141 zł (42% całości sprzedaży)

wyniki marketing automation - branża fashion

Jak widać, odpowiednio zaplanowana i wdrożona strategia marketing automation w sklepie może przynieść bardzo konkretne efekty. Co więcej, najczęściej to po prostu dodatkowy przychód, wygenerowany bez zwiększania wydatków na reklamę. To właśnie istota marketing automation.

Kiedy jest dobry czas na wdrożenie marketing automation?

Jeśli Twój sklep działa od jakiegoś czasu i generuje już min. kilkadziesiąt tysięcy złotych przychodu miesięcznie, efekty będą widoczne bardzo szybko. Jeśli przychód wynosi kilkaset tysięcy złotych miesięcznie i więcej — efekty pojawią się jeszcze szybciej.

Natomiast, jeżeli dopiero zaczynasz i Twój sklep nie generuje więcej niż kilkanaście tysięcy złotych przychodu miesięcznie — im wcześniej wdrożysz marketing automation, tym więcej informacji o użytkownikach zbierzesz. Dzięki temu, wraz ze wzrostem skali działania, efekty będą coraz bardziej widoczne. Ten etap nazywamy „ostrzeniem piły” i oznacza on strategiczne przygotowanie sklepu na wzrost sprzedaży.

Początkowo marketing automation pomoże w zbieraniu cennych danych, które pozwolą lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania klientów. Pozwoli to na skuteczniejsze segmentowanie odbiorców oraz dostosowywanie komunikacji do ich oczekiwań. Choć efekty mogą pojawić się stopniowo, z czasem system automatyzacji zacznie działać coraz bardziej efektywnie, zwiększając lojalność klientów, poprawiając retencję i optymalizując koszty marketingowe.

To inwestycja, która w dłuższej perspektywie przynosi realne korzyści i umożliwia szybki rozwój sklepu.

Przykład 1: 

  • wartość zamówień w sklepie miesięcznie: 75 tys. zł 
  • wartość porzucanych koszyków w sklepie miesięcznie: 200 tys. zł 
  • odzyskując tylko 15% porzuconych koszyków: 30 tys. zł przychodu miesięcznie więcej, przy tym samym poziomie ruchu.

Przykład 2: 

  • wartość zamówień w sklepie miesięcznie: 300 tys. zł 
  • wartość porzucanych koszyków w sklepie miesięcznie: 500 tys. zł 
  • odzyskując tylko 15% porzuconych koszyków miesięcznie: 75 tys. zł przychodu miesięcznie więcej, przy tym samym poziomie ruchu.

Przykład 3: 

  • wartość zamówień w sklepie miesięcznie: 25 tys. zł 
  • wartość porzucanych koszyków w sklepie miesięcznie: 60 tys. zł 
  • odzyskując tylko 15% porzuconych koszyków miesięcznie: 9 tys. zł przychodu miesięcznie więcej, przy tym samym poziomie ruchu.

Pamiętajmy, że kampania ratowania porzuconych koszyków, wykorzystana w powyższych przykładach, to tylko jedna z wielu, które najczęściej funkcjonują w sklepie w jako część wdrażanej strategii. 

W zależności od etapu decyzyjnego klienta, odpowiednio skonfigurowany system automatycznie uruchamia działania — dopasowane do zachowań i potrzeb odbiorcy. 

Co więcej, robi to automatycznie 24/7, bez konieczności ręcznej ingerencji właściciela i osób zaangażowanych w rozwój sklepu. Takie podejście pozwala zaoszczędzić czas, zmniejszyć ryzyko błędów ludzkich i skupić się na innych, bardziej strategicznych aspektach biznesu, jednocześnie zwiększając efektywność działań marketingowych.

Zwróć uwagę na koszty.

To jeden z kluczowych elementów, na które należy zwrócić uwagę. Przede wszystkim, kalkulacja kosztów pomaga w podjęciu decyzji i ocenie, czy to jest dobry moment na wdrożenie takich rozwiązań w Twoim sklepie.

Dobra wiadomość jest taka, że w zdecydowanej większości przypadków cenniki narzędzi do marketing automation uzależnione są od wielkości bazy odbiorców, którą dysponujemy.

W efekcie – jeśli masz mniejszy sklep, to płacisz mniej. Jeśli masz większy sklep – cennik rośnie, ALE rosną też możliwości narzędzia i przede wszystkim efekty, które można na nim wypracować.

Najczęściej koszt narzędzia do marketing automation to ułamek wartości, którą możemy generować z jego pomocą. I do takiego modelu należy dążyć.

Jednak aby tak było, należy zaplanować odpowiednią strategię działania. To, co sprawdza się w jednym sklepie, w innym może przynieść zupełnie inne efekty.

Dlatego w pierwszej kolejności należy:

  1. Ustalić cele, które chcemy osiągnąć.
  2. Zaprojektować odpowiednią strategię, do realizacji tych celów.
  3. Dopiero tutaj wybrać narzędzia, które będą pomocne w ich realizacji.

Warto zapamiętać: Strategia marketing automation, to nie narzędzie do marketing automation.

To bardzo ważna zasada, o której nie można zapomnieć, jeśli chcemy w efektywny sposób wykorzystać potencjał marketing automation w naszym sklepie. Narzędzie do marketing automation służy realizacji określonych celów, a nie jest celem samym w sobie.

Spotykamy bardzo wiele sklepów, które zgłaszają się do nas z już wdrożonym narzędziem, jednak efekty, które osiągały, były poniżej oczekiwań.

Zobacz przykłady takich sytuacji: sklep Messimo, sklep Naoko Store.

Ważne: Najpierw zaplanuj, później wdrażaj.

Co się stanie po wdrożeniu strategii marketing automation?

Odpowiednio zaprojektowana, wdrożona i optymalizowana w czasie strategia przekłada się m.in. na:

  • Zwiększenie średniej wartości koszyka i klienta w czasie;
  • Zwiększenie lojalności klientów;
  • Optymalizację kosztów (i czasu);
  • Lepszą segmentację oraz personalizację;
  • Wzrost ROI.

Po prostu więcej zarabiasz, bez konieczności zwiększania budżetów reklamowych.

Powyższe punkty to tylko niektóre z korzyści. O pozytywnych aspektach najlepiej, aby mówili właściciele sklepów cieszący się ich korzyściami. Tutaj możesz sprawdzić opinie naszych klientów.

Podsumowując: kiedy warto wdrożyć marketing automation?

Najlepiej wtedy, gdy analiza jasno pokazuje, jakie konkretne korzyści może to przynieść Twojemu biznesowi. Ostatecznie liczy się efekt.

Jak przeprowadzić taką analizę?
Możemy zrobić to za Ciebie – całkowicie bezpłatnie.

Podczas Sesji Strategicznej skupimy się na Twoim sklepie i Twoich danych. Przeanalizujemy, czy i w jaki sposób możemy Ci pomóc oraz jakich konkretnych efektów możesz się spodziewać.

Na podstawie naszego doświadczenia przygotujemy dla Ciebie prognozę na osi czasu, aby dać Ci pełen obraz możliwych korzyści – w sposób przejrzysty, konkretny i przewidywalny.

👉 Kliknij tutaj i umów bezpłatną Sesję Strategiczną.

Do usłyszenia!

Zostaw komentarz