Zasady funkcjonowania SEO zmieniają się nieustannie i nadążanie za nimi jest nie lada wyzwaniem.
Google nieustannie zmienia i udoskonala swój algorytm, ale istnieje kilka fundamentalnych reguł, które pozostają niezmienne.
Weźmy za przykład słowa kluczowe – sztuczne i nienaturalne upychanie ich w treści celem poprawienia pozycji w wyszukiwarce już nie działa, ale same słowa kluczowe nadal są istotne. Należy je tylko odpowiednio dobierać i odpowiednio nimi gospodarować.
W tym artykule zostaną przedstawione techniki, które – jeśli właściwie wykorzystane – na pewno zwiększą ruch organiczny na Twojej stronie i poprawią Twoją pozycję w Google bez ryzyka nałożenia kary za niedozwolone działania.
1. Pisząc, Pamiętaj w Pierwszej Kolejności o Ludziach, Potem o Silniku Wyszukiwarki
Nie powtarzaj błędu ludzi, którzy podążają za starymi praktykami. Nie pisz treści mających na celu manipulację silnikiem wyszukiwarki. Pisz z myślą o ludziach, którzy mają oczy do czytania i pieniądze do wydania. Roboty przeglądarki to tylko skrypty, które nie zostaną Twoimi Klientami czy czytelnikami.
Przede wszystkim jednak kieruj się pasją do tego, o czym piszesz i chęcią pomocy innym. Zapomnij na chwilę o tym, że istnieje coś takiego jak Google. Stwórz coś, co zainteresuje innych, przyczyni się do rozwiązania ich problemów, rozwinie nowe perspektywy. Paradoksalnie, właśnie wtedy zostaniesz nagrodzony przez wyszukiwarkę, która śledzi poczynania jej użytkowników i pokazuje im tylko najbardziej wartościowe treści.
2. Pozbądź Się Wszystkiego, co Spowalnia Twoją Stronę
Szybkość strony to istotny czynnik wpływający na jej pozycjonowanie. W nie tak odległej przeszłości bywało tak, że aby popularna strona załadowała się w całości trzeba było czekać co najmniej 2-3 minuty. O ile kiedyś było to do wybaczenia ze względu na słabe łącza internetowe (np. zapomniane dziś piszczące modemy) dzisiaj jest totalnie nieakceptowalne. Wolna strona może zabić Twoją konwersję i zniechęcić użytkowników do odwiedzania Twojej witryny.
Badania pokazują, że już 1 sekunda opóźnienia może przyczynić się do 7% spadku konwersji i aż 16% spadku satysfakcji z odwiedzania danej strony internetowej. W oczach potencjalnych Klientów wolna strona może być dowodem na brak jakości lub rzetelności jej właściciela.
Szybkość strony ma znaczenie nie tylko dla użytkownika, ale również dla Google’a. Statystyki pokazują, że aż 40% ludzi porzuca stronę, jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Z kolei aż 80% tych, którzy „wytrwali”, nie odwiedzi strony ponownie. Dzisiejsi internauci są wybredni i musimy się do tego dostosować jeśli chcemy pozyskiwać więcej nowych Klientów w internecie.
Nieważne więc, jak profesjonalny wygląd ma Twoja strona i jak wysokiej jakości treści są w niej zawarte, jeśli nie skupiłeś się na zoptymalizowaniu szybkości jej ładowania.
Według badań Google wolna strona powoduje, że użytkownicy spędzają na niej mniej czasu. dlaczego? Bo wszyscy dzisiaj się spieszymy i wolne strony najzwyczajniej w świecie nas irytują.
Z drugiej strony, szybka witryna www to przede wszystkim:
- Zwiększenie liczby Klientów (wzrost konwersji)
- Wyższa satysfakcja Klienta
- Wyższa lojalność Klienta
- Wzmocnienie pozytywnego wizerunku Twojej marki.
Skoncentruj się więc na zwiększeniu prędkości Twojej witryny. Jak się za to zabrać?
Zacznij od sprawdzenia swojego hostingu i upewnij się, że obecny dostawca nie ogranicza zbytnio zasobów, z których korzysta Twoja strona. Jeśli tak jest, koniecznie przejdź na wyższy pakiet hostingu lub zmień dostawcę.
Jeśli jesteś użytkownikiem WordPressa, rozważ dezaktywację wtyczek, które kiedyś zainstalowałeś, a które być może nie są dzisiaj konieczne. Zrób porządek z paskiem bocznym (tzw. sidebar, patrz: obrazek niżej) i zlikwiduj to, co obciąża stronę, a nie przynosi żadnych korzyści.
Możesz sprawdzić prędkość strony za pomocą PageSpeed Insights lub innych dostępnych narzędzi. W tym artykule znajdziesz kilka wskazówek, jak usprawnić ładowanie treści na stronie.
3. Linkuj Do Zewnętrznych Stron z Wartościową Treścią
Dla większości ludzi umieszczanie na swojej stronie linków do cudzych stron jest błędem, gdyż powoduje utratę odwiedzających. Okazuje się, że jest zupełnie odwrotnie.
Linkowanie do stron wartościowych, popularnych oraz tematycznie powiązanych wzmocni pozycjonowanie również Twojej strony. Poniżej przykład, jak we właściwy i naturalny sposób można odnieść się do godnej uwagi treści na innej witrynie.
Każdemu zależy, aby jego strona była udostępniana na jak największą skalę. Jednak jeśli sam nie podzielisz się wartościową treścią z zewnątrz, nie oczekuj tego od innych. Sam zrób pierwszy krok i pokaż swoim odwiedzającym inne, Twoim zdaniem warte uwagi, blogi czy artykuły. Możesz następnie poinformować o tym posiadacza danego bloga. Istnieje duża szansa, że ta osoba również podzieli się Twoim artykułem w przyszłości, a może nawet wspomni o Tobie w mailingu do swoich czytelników lub na własnym profilu na Facebook’u.
4. Wybierz Narzędzie Do Analizy SEO
Jeśli zaprojektowałeś strategię pozycjonowania strony, potrzebne będzie Ci również narzędzie, które pomoże Ci przeanalizować, co działa, a co nie.
Do tego celu możesz wykorzystać popularne Google Analytics lub inne programy, które pomogą Ci w śledzeniu postępów i zmian.
Dzięki Google Analytics z łatwością zobaczysz ile osób odwiedza Twoją stronę lub sklep internetowy, jak ten ruch rozkłada się w czasie, jakie są główne źródła odwiedzin (czy jest to np. ruch organiczny z Google, sieci społecznościowe czy płatne reklamy w Google AdWords).
Możesz również skonfigurować monitoring celów realizowanych w Twojej witrynie – np. subskrypcja na Twoją listę e-mailową, dokonanie zakupu lub wysłanie formularza kontaktowego.
Oczywiście powyższe to tylko wybrane i chyba najprostsze funkcje jakie oferuje Google Analytics. Co najciekawsze: jest to narzędzie zupełnie bezpłatne.
Poniżej zobaczysz wygląd jednego z ekranów panelu Google Analytics.
Pomocne mogą okazać się również narzędzia oparte o „mapy cieplne” (ang. heatmaps) oraz nagrywanie sesji użytkowników (ang. user session recordings). Dzięki nim możemy się przekonać, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po naszej stronie, gdzie najczęściej klikają, a na co nie zwracają w ogóle uwagi. Na tej podstawie możemy optymalizować układ strony i jej treści.
Najpopularniejsze i naprawdę dobre narzędzia tego typu na rynku to HotJar oraz CrazyEgg.
Zanim więc skierujesz jakikolwiek ruch na swoją stronę lub landing page, pamiętaj, aby wcześniej zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia analityczne. Zebranie i analiza odpowiednich danych pozwoli Ci uniknąć wielu błędów oraz na bieżąco optymalizować Twoje strony.
5. Używaj Adresu Strony (URL), Który Jest Czytelny i Sensowny
Jeśli użytkownik nie potrafi odczytać lub zrozumieć URL-a, silniki wyszukiwarek mogą mieć również z tym problem.
Oto przykład mojego URL:
Jest on co prawda długi, ale też zrozumiały i można z niego szybko wywnioskować o czym jest dany artykuł.
Unikaj natomiast adresów takich, jak ten poniższy:
Pamiętaj, że silniki przeglądarki śledzą użytkowników. To programy, nie ludzie, więc trzeba odpowiednio ich nawigować.
Jeśli chodzi o strukturę URL-a, najlepiej, żeby nie była bardzo długa, gdyż wtedy łatwiej ją zapamiętać.
Ponadto zwróć uwagę, aby:
- Używać myślników między słowami
- Nie używać dużych liter
- Unikać polskich znaków takich jak ź, ż, ó czy ł
Dodatkowo dla Google liczy się wiek domeny. Im dłuższa i bogatsza jej historia, tym lepiej dla Ciebie. Nie zmieniaj więc nazwy domeny, dopóki nie znajdziesz naprawdę ważnego powodu, aby to zrobić. Jeśli już zmieniasz swoją domenę to koniecznie pamiętaj, aby zadbać o właściwe przekierowania 301 ze starej domeny na nową.
6. Zachęcaj Innych Wpływowych Właścicieli Stron, Aby Linkowali Do Ciebie
Linki przychodzące (inbound links) w znacznym stopniu przyczyniają się do wzrostu rankingu w wyszukiwarce. Pamiętaj, że content marketing polega na tworzeniu treści, które inni będą chcieli czytać i którymi będą chcieli się dzielić.
Im więcej wpływowych blogerów z Twojej branży linkuje do Twojej strony, tym więcej ludzi będzie linkowało do Ciebie naturalnie. Osiągnięcie tego etapu nie jest ani łatwe, ani szybkie. Bądź jednak wytrwały, produkuj wartościowe treści i promuj je wśród właściwych osób. Efekty nadejdą.
7. Konsekwentnie Twórz oraz Publikuj Jedyne w Swoim Rodzaju i Wartościowe Treści
Dla wielu osób problematycznym jest regularne dostarczanie na stronę interesujących treści. Wymaga to nie lada dyscypliny. Nie wystarczy być tylko dobrze zorganizowanym. Trzeba też produkować informacje cenne i użytecznych dla Twoich czytelników i potencjalnych Klientów.
Czasem regularność niesie za sobą ilość (przykładowo wrzucanie na stronę pięciu postów tygodniowo), ale niestety nie idzie w parze z jakością. W efekcie często powstają krótkie i podobne do siebie posty, które wręcz mogą przyczynić się do pogorszenia naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. A tego chcemy oczywiście uniknąć.
Dobrą praktyką jest też odświeżanie i poprawianie raz już napisanych treści, aby były zawsze aktualne i przydatne czytelnikom – nawet po kilku latach od pierwotnej publikacji. Zaplanuj więc systematyczne przeglądy swoich starszych artykułów: zobacz czy nie zdezaktualizowały się prezentowane tam liczby, uaktualnij raporty do tych najświeższych oraz upewnij się, że dany temat nadal jest w pełni zgodny z prawdą i obecnymi standardami.
8. Używaj Właściwych Słów Kluczowych w Twoich Zdjęciach i Grafikach
Obrazki odgrywają dużą rolę w pozycjonowaniu. Dowodem na to jest cała sekcja wyszukiwania poświęcona tylko obrazkom.
Kiedy użytkownik szuka konkretnego obrazka, używa słów kluczowych. Dlatego powinieneś odpowiednio opisywać swoje zdjęcia czy grafiki. Oczywiście nie jest to powód, aby upychać w opisach na siłę maksymalnie dużo słów kluczowych. Pamiętaj, że w SEO bardziej liczy się adekwatność i wartość aniżeli przebiegłość.
Zadbaj więc o dwa parametry: nazwę pliku (nie używaj polskich znaków) oraz atrybut alt, czyli opis alternatywny grafiki.
Tak widać to w źródle strony:
Efekt w wyszukiwarce obrazków Google? Skuteczne wypozycjonowanie danej grafiki (a więc i naszej strony) na miejsce nr 3, w ciągu niespełna dwóch miesięcy.
Proste? 🙂
Podsumowanie
Aby Twoja strona miała silną pozycję w rankingach wyszukiwarek, stawiaj na jakość, nie ilość. Dbaj o wartościowe treści, w pierwszej kolejności myśl o grupie docelowej, nie o botach Google. Analizuj wyniki swojej strategii, wprowadzaj zmiany, próbuj nowych rzeczy. I pamiętaj o dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych 😉
A może chcesz podzielić się SEO technikami, które przyniosły u Ciebie nadspodziewanie dobry efekt? Pochwal się nimi w komentarzu poniżej!
Zgadza się, w SEO chodzi przede wszystkim o jakość, o czym zapominać nie można jeśli zależy nam na osiąganiu jak najwyższych pozycji. Oczywiście ważna jest też wytrwałość oraz systematyczność działania.
Bardzo fajny wpis – dzięki! 🙂
Pełna zgoda 🙂
Ciekawe zestawienie. Najczęściej zapominany jest punkt trzeci.
Dzięki Krzysiek!
Niektórzy faktycznie niechętnie linkują do zewnętrznych stron, często w obawie przed utratą odwiedzającego. Praktyka pokazuje jednak, że warto to robić.
Dobry wpis jako uzupełnienie dodam od siebie podobny poradnik dla nowicjuszy http://czips.pl/seo-dla-poczatkujacych/