Zobacz jak z Chiara Wear realizujemy cele w kanale email i co świętujemy w 3 rocznicę współpracy.
Chiara Wear to polska marka modowa, założona przez Sarę Tomiczek w 2016 roku, która oferuje odzież typu „kobiecy streetwear” z charakterystycznymi nadrukami i haftami. Wysoka jakość tkanin i polskie krawiectwo zdecydowanie wyróżniają jej produkty, w tym oversize’owe bluzy, legginsy i dresy. Marka angażuje się także w projekty społeczne i nieustannie dąży do podkreślania równości, różnorodności i przełamywania barier w modzie.
Naszą współpracę rozpoczęliśmy pod koniec 2021 roku – w grudniu przygotowaliśmy fundament do realizacji naszej strategii w nowym sklepie internetowym i już w styczniu 2022 wystartowaliśmy z pierwszymi kampaniami.
Od samego początku mieliśmy przed sobą jasno określone cele:
- zwiększyć sprzedaż,
- zwiększyć rozpoznawalność marki,
- zwiększyć zaangażowanie zarówno potencjalnych, jak i obecnych klientów,
- zwiększyć ilość klientów powracających do sklepu.
Każda branża i każdy sklep do osiągnięcia sukcesu wymaga niewątpliwie indywidualnego podejścia, strategii i uwzględnienia wielu czynników charakterystycznych dla swojej specyfiki.
Jakie wyzwania niesie więc ze sobą sprzedaż online w branży odzieżowej?
Oto kilka z nich:
- Wysoka konkurencja – branża odzieżowa jest jedną z najbardziej konkurencyjnych w sektorze e-commerce. Klienci mają dostęp do wielu opcji i łatwo porównują ceny, co sprawia, że lojalność klienta jest trudniejsza do utrzymania.
- Zwroty i dopasowanie rozmiaru – klienci nie mają możliwości przymierzenia produktów, a nieskuteczne informowanie o rozmiarach, czy też brak szczegółowych zdjęć opisów i opinii często skutkuje w tej branży wyższymi wskaźnikami zwrotów.
- Zmieniające się trendy – sklepy w branży odzieżowej muszą regularnie badać preferencje użytkowników i aktualizować swoją ofertę, aby pozostać atrakcyjnymi dla swoich klientów.
- Sezonowość sprzedaży – w branży odzieżowej sprzedaż jest silnie uzależniona od sezonowości. Kolekcje zmieniają się w zależności od pór roku, co oznacza, że sklepy muszą odpowiednio planować kampanie marketingowe oraz zarządzać zapasami.
Brzmi jak niemałe wyzwanie, ale takie lubimy najbardziej!
Sklep internetowy zaczął swoją działalność w sierpniu 2021 roku, dlatego dane prezentujemy za pełne lata od początku 2022 roku. Takie podejście zapewni bardziej miarodajny obraz osiągniętych wyników.
Co wspólnie osiągnęliśmy?
Całkowita sprzedaż z kanału e-mail
Dla właścicieli sklepów internetowych sprzedaż to kluczowy wskaźnik, który napędza rozwój biznesu i zapewnia stabilność finansową. Opracowanie i wdrożenie dopasowanej do marki strategii, pozwala na ciągły wzrost i długoterminowy sukces na konkurencyjnym rynku e-commerce.
Warto podkreślić, że wyniki z 10 miesięcy 2024 roku (styczeń-październik) już przewyższyły te z całego roku 2023. Ostatni kwartał, obejmujący kluczowe wydarzenia sprzedażowe trwa – w wielu sklepach internetowych końcówka roku to idealna okazja do wypracowania rekordowych rezultatów.
Ilość transakcji z kanału e-mail
Każda kolejna transakcja to krok w stronę budowania długoterminowych relacji z klientami. Potwierdza to skuteczność działań marketingowych, które nie tylko przyciągają nowych klientów, ale także zachęcają tych obecnych do ponownych zakupów. Wzrost liczby transakcji pokazuje, że odpowiednio zaplanowana komunikacja e-mailowa przekłada się na realne wyniki sprzedażowe. Co ważne, zwiększona liczba transakcji świadczy o dobrze dobranej ofercie i trafnym dopasowaniu komunikatów do potrzeb klientów – zarówno tych nowych, jak i powracających.
Ilość wysłanych wiadomości e-mail
Wzrost ilości wysyłanych wiadomości e-mail to efekt skutecznego pozyskiwania nowych użytkowników i budowania solidnej bazy lojalnych klientów oraz subskrybentów newslettera. Dzięki przemyślanej i spersonalizowanej komunikacji kampanie są dobrze odbierane przez użytkowników (potwierdzają to statystyki, które pokazują ich zaangażowanie, o czym powiemy za moment). Finalnie nazwę i logotyp sklepu z roku na rok widzi coraz więcej osób, co bezpośrednio przekłada się na wzrost rozpoznawalności marki.
Współczynnik konwersji w sklepie
Współczynnik konwersji to jeden z kluczowych wskaźników sukcesu w marketingu internetowym, zwłaszcza w branży e-commerce. Pozwala precyzyjnie ocenić, jak skutecznie dana kampania lub kanał komunikacji przekładają się na finalizację transakcji przez klientów. Rok 2023 doskonale pokazał, jak szybko mogą zmieniać się trendy oraz jak ważne jest reagowanie na zmieniające się preferencje klientów. W takich chwilach ważne jest nie tylko zauważenie pierwszych sygnałów świadczących o następujących zmianach, ale także przeprowadzenie gruntownej analizy i zidentyfikowanie obszarów wymagających optymalizacji.
Jak marka Chiara Wear wypada aktualnie na tle innych sklepów z branży odzieżowej w porównaniu do ich średniej?
Współczynnik konwersji ze zautomatyzowanych wiadomości e-mail przewyższa w tym roku średnią innych sklepów z branży o 51,82%.
Współczynnik konwersji z wiadomości typu newsletter pokonuje średnią z branżowych sklepów aż o 156,66%!
Przewaga nad konkurencją świadczy nie tylko o odpowiednio dobranych narzędziach i zaawansowanej strategii marketingowej. Stawia to konkurencję w niewygodnej sytuacji, w której to ona musi gonić inne sklepy wyznaczające aktualnie trendy na rynku (często przepalając przy tym zwiększone budżety reklamowe).
Razem z Chiara Wear budujemy wizerunek marki zaangażowanej i dopasowanej do potrzeb klientów, którzy dostrzegają i doceniają to podejście.
Czy e-mail to przeżytek?
Od czasu do czasu otrzymujemy takie pytanie. Czy Ty również kiedykolwiek się nad tym zastanawiałeś?
Jeśli tak, to mamy nadzieję, że poniższy wykres utwierdzi Cię w przekonaniu, że kanał e-mail, to nadal potężna siła marketingu. Poniżej widzimy, jak współczynnik konwersji z kanału email wygląda w zestawieniu z ogólnym współczynnikiem konwersji w sklepie:
Kiedy konkurencja o uwagę odbiorcy stale rośnie, e-mail marketing może okazać się nieocenionym narzędziem. Za jego pomocą możesz nie tylko komunikować się ze swoją grupą docelową na własnych zasadach (w oderwaniu od regulacji i zmienności platform, na które nie masz wpływu), ale także osiągać spektakularne wyniki.
Klienci powracający (kanał e-mail)
Jeśli śledzisz swoje liczby, to doskonale wiesz, ile kosztuje Cię pozyskanie każdego nowego klienta. Zwiększając ilość klientów powracających, otrzymujesz z rynku nie tylko jasny sygnał, że jesteś na dobrej drodze, ale także skutecznie zwiększasz rentowność swojego biznesu:
Dobrze obrazuje to poniższa tabela, w której widzimy jak zerowe koszty pozyskania klienta (w przypadku drugiego zakupu, kiedy klient zna markę i sam do niej wraca) wpływają na zysk sklepu:
Jak osiągnęliśmy takie efekty?
Naszą strategię zbudowaliśmy na 3 obszarach:
1. Marketing Communication – w Chiara Wear ten filar strategii odpowiada za ok. 30% wspieranej przez narzędzie do e-mail marketingu sprzedaży i pełni kluczową rolę w utrzymaniu regularnej komunikacji z użytkownikami za pośrednictwem cyklicznego newslettera.
Starannie zaplanowany harmonogram wysyłek daje użytkownikom to, po co zapisali się do bazy – wartość. Interesujące treści wysyłane z odpowiednią częstotliwością do posegmentowanej bazy w określone dni tygodnia i o odpowiedniej porze.
To sporo pracy, ale nie warto bagatelizować tego obszaru i szukać tutaj dróg na skróty.
Dodatkowo w ramach ciągłej optymalizacji i monitorowania zmiany trendów nieodłącznym elementem tego obszaru jest prowadzenie testów a/b. Dzięki nim można optymalizować nie tylko wskaźniki otwarć i kliknięć, ale także dostosowywać przekaz do preferencji odbiorców, zwiększając ich zaangażowanie. Testy a/b pozwalają eliminować domysły i podejmować decyzje oparte na danych, co przekłada się na realne rezultaty kampanii.
Warto wspomnieć tutaj również o stałym monitorowaniu reputacji domeny wysyłkowej, która ma bezpośrednie przełożenie na dostarczalność wiadomości e-mail. Pozwala to szybko reagować na ewentualne problemy, chroniąc przed spadkiem dostarczalności, co może wpłynąć na wyniki sprzedażowe i zaangażowanie odbiorców.
W obszarze Marketing Communication zajmujemy się także budowaniem bazy subskrybentów. Działania w tym obszarze pozwalają marce docierać do użytkowników, którzy wykazali większe zainteresowanie jej produktami. Dzięki temu możliwe jest tworzenie spersonalizowanych komunikatów i ofert, które angażują klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej.
Dzięki zastosowaniu dedykowanych formularzy zapisu na newsletter oraz ich optymalizacji za pomocą testów a/b baza subskrybentów Chiara Wear dynamicznie się powiększa, co pozwala nam na docieranie do jeszcze większej grupy zaangażowanych odbiorców.
Budowanie bazy to oczywiście jedno. Trzeba dbać również o to, aby użytkownicy chcieli w niej pozostać, a niekontrolowany i wysoki współczynnik wypisów, lub – co gorsza – oznaczeń wiadomości jako spam, może mieć poważne konsekwencje i sprawić, że nawet najbardziej oddani i zaangażowani klienci nie zobaczą już więcej Twoich wiadomości.
3 października 2023 roku Google oraz Yahoo poinformowały o nowych zasadach uwierzytelniania. Jednym z wymogów jest utrzymanie wskaźnika SPAM-u poniżej 0,3%. Treści, które tworzysz dla swojej grupy odbiorców, powinny nie tylko realizować zamierzony cel, ale także spełniać określone warunki. W przeciwnym razie ryzykujesz, że dostawcy pocztowi zablokują Twoje wiadomości.
Przejdźmy do kolejnego obszaru z zakresu wsparcia.
2. Marketing Automation – tutaj skupiliśmy się na przygotowaniu i wdrażaniu automatyzacji, które pracują dla sklepu w trybie 24/7.
Wdrożenie takich rozwiązań pozwala nam na skuteczniejsze zarządzanie kontaktem z klientami oraz precyzyjniejsze dopasowanie komunikacji do konkretnych zachowań. To z kolei znacząco zwiększa efektywność i osiągane rezultaty całej strategii marketingowej.
Jak wpływa to na wyniki? Dobrze zorganizowana sieć automatyzacji w przypadku Chiara Wear stanowi aż 70% wsparcia przychodu generowanego przez narzędzie do e-mail marketingu:
Temat automatyzacji marketingu jest tak złożony i rozległy, że poświęciliśmy mu na naszym blogu osobny wpis. Więcej na jego temat, o tym jakie praktyczne możliwości daje i kiedy go stosować, czy też jakie mity wokół niego krążą, przeczytasz tutaj.
3. User Experience – czyli optymalizacja doświadczenia użytkownika poprzez analizę zachowań klientów sklepu. Skupiliśmy się tutaj na identyfikacji problemów i rekomendacjach zmian na stronie, których wdrożenie poprawia intuicyjność, nawigację i konwersję w sklepie online.
Działania związane z optymalizacją serwisu, takie jak badania jakościowe, ankiety wśród użytkowników, analiza szablonu sklepu, mapy cieplne oraz nagrania sesji, dostarczają cennych informacji na temat rzeczywistego korzystania ze strony przez odwiedzających. Pozwalają one na identyfikację problemów oraz optymalizację doświadczenia użytkownika, co przekłada się na lepszą interakcję z marką.
Te narzędzia pomagają zrozumieć, które elementy interfejsu są intuicyjne, ale przede wszystkim gdzie użytkownicy napotykają trudności oraz co może ich zniechęcać do dokonania zakupu. Systematyczna analiza zachowań użytkowników w sklepie oraz badanie ich opinii o procesie zakupu pozwoliły na przestrzeni całej współpracy zidentyfikować ponad 200 czynników, które utrudniały użytkownikom przechodzenie do kolejnych etapów ich ścieżki zakupowej.
Wizualizacje rekomendacji, analiza rozwiązań konkurencji oraz bieżące konsultacje na temat wyników analiz ułatwiły programistom precyzyjne wprowadzenie zmian w układzie i funkcjonalności sklepu. Wdrożenie optymalizacji skutkuje uproszczeniem ścieżki zakupowej, wyższą satysfakcją klientów oraz lepszymi wynikami sprzedażowymi.
Podsumowanie
Wspólnie z Chiara Wear wypracowaliśmy znacznie wyższe wyniki, niż te osiągane średnio przez konkurencję w branży odzieżowej.
Kluczowa jest tu nie tylko efektywność wdrożonych strategii, ale również stała komunikacja i zaangażowanie po obu stronach, ponieważ to właśnie te działania budują solidną bazę i przestrzeń do pracy.
Wzrost liczby transakcji oraz zaangażowania klientów dowodzi, że kanał e-mailowy jest niezastąpionym narzędziem w budowaniu długoterminowych relacji z odbiorcami i osiąganiu spektakularnych wyników sprzedażowych.
Wdrożenie opisanych tutaj działań miało na celu otoczenie jak najlepszą opieką osób, które z różnych źródeł trafiły do sklepu – bez względu na to, na jakim etapie swojej ścieżki zakupowej obecnie się znajdowały.
Takie podejście umożliwiło skuteczne zarządzanie relacjami z klientami oraz dostosowanie komunikacji do ich indywidualnych potrzeb, co przełożyło się także na stworzenie optymalnego doświadczenia zakupowego i wzrost sprzedaży.
Mimo osiągnięcia takich wyników nasza praca z klientem się nie kończy. Rozwój i optymalizacja to procesy, które wymagają ciągłego monitorowania i dostosowywania do zmieniających się potrzeb użytkowników oraz dynamicznego rynku. Będziemy dalej analizować wyniki, testować nowe mechanizmy i wdrażać kolejne rozwiązania, które pozwolą na dalsze zwiększanie efektywności działań marketingowych.
Na koniec wyobraź sobie, co gdyby Twoje kampanie przynosiły wyższe konwersje, większe przychody i lojalnych klientów, którzy regularnie wracają. Dane, które zbierasz w swoim sklepie internetowym to Twój największy sprzymierzeniec w drodze do sukcesu. Warto po nie sięgnąć, przeanalizować i wdrożyć rozwiązania, które wyniosą Twój biznes na nowy poziom.
Chcesz wypracować podobne wzrosty w swoim sklepie internetowym?
Skontaktuj się z nami już teraz. Kliknij tutaj »