Jak założyć i ile kosztuje sklep internetowy? 5/5 (14)

jak założyć i ile kosztuje sklep internetowy

Jeśli planujesz wejście w rynek e-commerce, jednym z pierwszych pytań, na jakie musisz sobie odpowiedzieć, jest: jak założyć sklep internetowy, który będzie zyskowny.

Druga część poprzedniego zdania jest kluczowa, ponieważ bardzo łatwo jest uruchomić własny sklep, ale dużo trudniej jest stworzyć z niego biznes, który przynosi zyski i satysfakcję.

Jeśli myślisz, że wystarczy w jeden dzień założyć gotowy “pudełkowy” sklep, a za resztę odpowiada dobra reklama – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Pokażemy dziś proces, jaki warto przejść podczas zakładania własnego sklepu.

Dokładnie ten sam proces pomogliśmy wdrożyć w ponad 300 sklepach naszych klientów. Oto wykres sprzedaży jednego z nich. W 12 miesięcy przeszliśmy drogę od startu (5 tys. sprzedaży miesięcznie) do 313 tys. zł sprzedaży miesięcznie. Kolejne 12 miesięcy później sklep osiągnął prawie pół miliona złotych sprzedaży w jeden miesiąc.

wzrost przychodów w sklepie internetowym

Oto niektóre z pytań, na które odpowiemy:

  • Jak otworzyć sklep internetowy – od czego zacząć i jak wygląda proces krok po kroku?
  • Jaki system sklepu internetowego wybrać (wybór platformy e-commerce)?
  • Ile kosztuje sklep internetowy?
  • Jakie funkcjonalności w sklepie są ważne, aby był on skuteczny sprzedażowo?

Jak otworzyć sklep internetowy – 7 kroków

Jeśli zdecydowałeś już komu (grupa docelowa) i jakie produkty będziesz sprzedawał w swoim sklepie, czas zaplanować techniczną stronę Twojego biznesu, a więc platformę, na której klienci będą mogli dokonać wyboru i zakupu Twoich towarów.

Cały proces składa się z 7 etapów:

jak założyć sklep internetowy proces krok po kroku

  1. Określenie i spisanie wymagań, jakie stawiasz przed Twoim sklepem
  2. Wybór platformy sklepu, która najbardziej odpowiada Twoim celom i potrzebom
  3. Opracowanie profesjonalnego projektu graficznego
  4. Zaprojektowanie elementów, które zwiększą konwersję w sklepie
  5. Wybór firmy wykonującej sklep
  6. Budowa sklepu – koordynacja i nadzorowanie procesu
  7. Dodanie treści i produktów

Krok 1: Określenie i spisanie wymagań

Spisanie Twoich wymagań jest potrzebne, aby zaprojektować i zbudować skuteczny sklep internetowy, szczególnie jeśli będziesz pracował z inną firmą, która będzie tworzyła sklep dla Ciebie.

brief sklepu internetowego

Dlaczego przygotowanie takiego dokumentu (jego branżowa nazwa, z którą mogłeś się spotkać, to brief) jest tak ważne?

Są trzy główne powody:

  1. Porządkuje on Twoje pomysły i wymagania odnośnie sklepu. Pamiętaj, że te pomysły będą ewoluowały w miarę szukania przez Ciebie nowych rozwiązań i doszkalania się.
  2. Dokument tego typu jest wymagany przez większość firm realizujących wdrożenie sklepów, ponieważ muszą one znać zakres prac, aby wycenić prace i określić harmonogram wdrożenia.
  3. Pozwala uniknąć nieporozumień. Im bardziej precyzyjnie opiszesz swoje wymagania, tym lepiej dla powodzenia projektu.

Aby spisać wymagania, należy odpowiedzieć sobie na szereg pytań takich, jak:

  • Jakie formy płatności będą wykorzystywane w sklepie (jaki operator płatności online)?
  • Jakie są wymagania odnośnie wyglądu sklepu i układu poszczególnych stron (np. karty produktu, strony kategorii)?
  • Czy bazujemy na gotowym szablonie graficznym, czy grafika ma zostać zaprojektowana od zera?
  • Czy sklep ma być zintegrowany z konkretnymi narzędziami i programami (np. program magazynowy, ERP, hurtownia, Allegro, Ceneo, Google Shopping itp.)?
  • Z jakim systemem do marketing automation ma być zintegrowany sklep?
  • Czy produkty będą posiadały warianty lub atrybuty (np. kolor, dodatki, wzór)?
  • W jaki sposób sklep zostanie uzupełniony produktami oraz ich cenami, zdjęciami, opisami?

Krok 2: Wybór platformy: jaki system sklepu internetowego wybrać

Jeśli mamy już spisane wymagania, możemy przejść do wyboru platformy, na której – w Twojej konkretnej sytuacji – będzie najlepiej uruchomić Twój sklep internetowy.

Na co zwracać uwagę wybierając platformę sklepu

Wiele osób wybiera platformę sklepu na bazie wyłącznie swoich najbardziej podstawowych potrzeb. Problem w tym, że jako początkująca osoba masz prawo nie wiedzieć (i prawdopodobnie nie wiesz), jakie funkcjonalności będą potrzebne Ci 6-12 miesięcy po starcie.

Jeśli rok po starcie okaże się, że Twoja platforma nie daje Ci możliwości rozwoju, staniesz przed trudnym wyzwaniem: trwać w systemie, który Cię ogranicza, czy przenieść sklep na inną platformę. Obie te opcje są niestety bardzo kosztowne.

Dlatego już na etapie planowania i wyboru sklepu powinieneś patrzeć szerzej niż wyłącznie obecne potrzeby swego sklepu.

Oto wybrane elementy, które warto wziąć pod uwagę podczas wyboru systemu dla Twojego sklepu internetowego:

  • przyjazny, łatwy w obsłudze i szybki panel do zarządzania sklepem (tzw. CMS): możliwość samodzielnego dodawania i edycji produktów oraz dokonywania zmian w sklepie (treści, układ, wygląd, rabaty, import/eksport);
  • podstawowe integracje, jakie powinna mieć platforma: kurierzy, płatności online, Google Analytics (wraz ze śledzeniem e-commerce), Google Tag Manager, systemy zbierania opinii, itp.;
  • integracje dodatkowych kanałów sprzedaży, np. Allegro, Etsy, Amazon, Ceneo, feed produktowy Google Shopping, pixel Facebooka;
  • integracja z wybranym systemem do marketing automation: jeśli myślisz poważnie o rozwoju swojego sklepu, jest to bardzo ważne w perspektywie kilku-kilkunastu miesięcy po starcie;
  • opcjonalnie: integracja z systemem magazynowym oraz hurtowniami, z których zamierzasz korzystać;
  • skalowalność i wydajność: wybór platformy powinien być dostosowany m.in. do liczby produktów i ich kombinacji;
  • wbudowane funkcjonalności prosprzedażowe, np. program poleceń i lojalnościowy, opinie produktów;
  • przyjazność dla SEO, w tym zakresie pod uwagę trzeba wziąć szereg funkcjonalności, m.in. możliwość edycji znaczników META, dodawania tagów kanonicznych, przekierowań 301, rich snippets, itp.;
  • responsywność: perfekcyjne i szybkie działanie strony sklepu na urządzeniach mobilnych jest kluczowe dla SEO oraz użyteczności Twojej strony;
  • wsparcie techniczne po zakupie: dokumentacja i zasady dostępu do wsparcia pomocy technicznej (prędzej czy później będziesz jej potrzebował);
  • koszty całości uwzględniające nie tylko koszt uruchomienie sklepu, ale też jego utrzymania w ciągu trzech najbliższych lat, koszty aktualizacji oraz rozwoju o nowe funkcjonalności.

Porównanie modeli korzystania z oprogramowania e-commerce

system sklepu internetowego porównanie

Istnieją trzy podstawowe modele korzystania z platform e-commerce:

  • open source
  • SaaS (tzw. model abonamentowy lub sklep pudełkowy)
  • hybryda lub własna platforma

Omówimy teraz charakterystykę każdego z nich, abyś mógł wybrać model, który w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej.

Open source

Czym jest: oprogramowanie o otwartym kodzie, które możesz bezpłatnie pobrać i zainstalować na swoim serwerze oraz modyfikować i rozwijać samodzielnie lub za pomocą gotowych modułów rozszerzających funkcjonalność sklepu.

Dla kogo: dla osób, które chcą mieć kontrolę nad swoim sklepem oraz możliwość rozwoju w przyszłości.

Wady:

  • potrzebujesz programisty lub podstawowej wiedzy technicznej
  • sam musisz zadbać o serwer, kopie zapasowe, aktualizacje itp.

Zalety:

  • pełna kontrola nad Twoim sklepem i bazą danych
  • gotowe szablony graficzne
  • brak kosztów za licencje
  • mnóstwo gotowych modułów rozszerzających funkcjonalności
  • praktycznie nieograniczona otwartość na rozwój

Popularne przykłady platform open source:

SaaS (Software as a Service)

Czym jest: gotowy system o określonym zakresie funkcjonalności, do którego każdy klient ma dostęp. Nie posiadasz go na własność. Płacisz miesięczny abonament za użytkowanie oprogramowania i dostęp do niego.

Dla kogo: dla osób, które chcą szybko uruchomić sprzedaż, nie chcą wikłać się w detale techniczne, a w zamian za to są w stanie zaakceptować ograniczenia funkcjonalne i utrudniony rozwój w przyszłości.

Wady:

  • brak elastyczności: korzystasz z tego, co oferuje producent, masz minimalny wpływ na rozwój funkcjonalności (np. nie jesteś w stanie wymusić zintegrowania Twojego sklepu ze wskazanym przez Ciebie narzędziem)
  • koszty w formie abonamentu i/lub procentu od sprzedaży
  • zależność od producenta i ewentualnych podwyżek (zmiana platformy zawsze jest bolesnym procesem)

Zalety:

  • gotowe szablony graficzne
  • aktualizacje w cenie (najczęściej)
  • szybkie uruchomienie nawet w ciągu 1 dnia
  • nie musisz znać się na aspektach technicznych
  • wbudowane podstawowe integracje
  • zapewniony hosting, backup, wsparcie techniczne

Popularne przykłady sklepów w modelu abonamentowym (SaaS):

  • Shoper
  • IdoSell Shop
  • Shoplo
  • Comarch eSklep
  • Shopify

Hybryda lub własna platforma e-commerce

Czym jest: połączenie możliwości rozwoju oraz wsparcia technicznego. Zespół specjalistów tworzy rozwiązanie dedykowane dla Twojego biznesu.

Dla kogo: dla osób, które nie chcą iść na żadne kompromisy i są gotowe za to zapłacić.

Wady:

  • wysokie koszty
  • długi czas wdrożenia
  • „bycie skazanym” na jedną firmę lub osobę

Zalety:

  • indywidualne podejście
  • możliwość rozwoju i wsparcie techniczne

Aspekty techniczne, o których należy pamiętać

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, musisz zadać również o zakup własnej domeny, certyfikatu SSL oraz poczty elektronicznej.

Serwer będzie Ci potrzebny tylko w przypadku wybrania rozwiązania typu open source lub własnej platformy. Jeśli zdecydujesz się na sklep w modelu abonamentowym (SaaS), serwer będziesz miał już zapewniony w miesięcznej opłacie.

Pamiętaj, że serwer i poczta to jedne z fundamentów Twojego biznesu internetowego: od nich zależy dostępność Twoich usług, komunikacja z klientami oraz ciągłość Twojego biznesu. Ważna jest dostępność tych usług, ponieważ każdy przestój będzie oznaczał dla Ciebie wymierne straty finansowe. Wybierz mądrze, ponieważ migracja niemal zawsze jest “bolesna”.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Jeśli chodzi o koszty założenia sklepu internetowego to najwięcej zależy od Twoich wymagań funkcjonalnych oraz graficznych.

ile kosztuje sklep internetowy

Przy szacowaniu kosztów sklepu powinieneś uwzględnić:

  • początkowy koszt uruchomienia (licencja, koszt zbudowania sklepu, szablon graficzny, serwer, domena, certyfikat SSL);
  • koszt utrzymania i bieżącego wsparcia technicznego (abonament, serwer);
  • koszt aktualizacji;
  • koszt nowych funkcjonalności;
  • koszty zmian na żądanie – realizacja Twoich pomysłów, zmian w układzie stron, dodaniu/ukryciu elementów, itd.

Koszty tych punktów będą różne w zależności od modelu i platformy, na jaką się zdecydujesz. Szacując swoje koszty zwróć uwagę na poniższe elementy.

Koszty sklepu w modelu open source

  • jednorazowe koszty początkowe: gotowy szablon graficzny 200-500 zł lub stworzenie szablonu od zera, oraz instalacja i wstępna konfiguracja sklepu (jeśli zlecasz ją na zewnątrz);
  • stałe koszty miesięczne/roczne: serwer;
  • koszty modułów rozszerzających funkcjonalność: w zależności od potrzeb, najczęściej w przedziale 50-200 zł za moduł;
  • koszty ewentualnego wsparcia technicznego i aktualizacji: abonament lub stawka godzinowa programisty.

Koszty sklepu w modelu abonamentowym (SaaS)

  • jednorazowe koszty początkowe: maska graficzna sklepu (możesz też wykorzystać darmowe szablony graficzne) oraz ewentualna opłata aktywacyjna;
  • stałe koszty miesięczne: abonament najczęściej w przedziale 50-500 zł (nie sugeruj się promocjami “na start”, zawsze patrz na stały koszt miesięczny po zakończeniu okresu promocyjnego);
  • zwróć uwagę na ewentualne (ukryte) opłaty aktywacyjne, prowizję od sprzedaży, narzucone prowizje za płatności online oraz koszty obciążenia serwera czy zajmowanej przestrzeni dyskowej;
  • koszty dodatkowych modułów, prac graficznych, funkcjonalności na żądanie.

szkolenie e-commerce jak założyć sklep internetowy

Koszty sklepu w modelu hybrydowym

  • jednorazowe koszty początkowe: najczęściej projekty zaczynają się od 100 tys. zł;
  • stałe koszty miesięczne: abonament za wsparcie i utrzymanie sklepu ustalony indywidualnie, kilkaset-kilka tysięcy zł miesięcznie;
  • koszty rozwoju funkcjonalnego: indywidualnie wyceniane.

Zawsze zaczynaj z wizją końca. Kalkuluj nie tylko koszty uruchomienia, ale także koszty i możliwości rozwoju w ciągu 2-3 lat do przodu.

Nie pomijaj także tzw. kosztów utraconych możliwości. To, że zaoszczędzisz 1000 zł na początku, może Cię potem kosztować dziesiątki tysięcy złotych, które Twój sklep mógłby zarobić, ale nie zarobi, ponieważ platforma jest ograniczona technicznie.

Wybór platformy sklepu internetowego – zadania dla Ciebie

Bazując na wiedzy zdobytej w dotychczasowej części artykułu – przejdź do działania. Oto 5 zadań dla Ciebie:

  1. Przemyśl funkcjonalności, których potrzebujesz i uzupełnij Twój brief.
  2. Zrób analizę kosztów poszczególnych rozwiązań – poproś o wyceny 3-10 firm.
  3. W razie potrzeby wykonaj potrzebne testy platform zakładając konta demo.
  4. Dokonaj wyboru – jaki model korzystania z oprogramowania?
  5. Dokonaj wyboru – jaka platforma?

Krok 3: Opracowanie profesjonalnego projektu graficznego

Mamy dwa podstawowe podejścia do przygotowania projektu graficznego dla sklepu internetowego.

ile kosztuje sklep internetowy

Podejście #1: Gotowy szablon graficzny sklepu internetowego

Podstawowe cechy tego podejścia to:

  • szybkie uruchomienie
  • niskie koszty: od 200 do 500 zł
  • konieczność zaakceptowania kompromisów (chyba, że znajdziesz szablon, który idealnie Ci odpowiada)
  • możliwość edycji i dostosowania

Wybierając gotowy szablon zwracaj uwagę na:

  • opinie o szablonie (bezpieczeństwo, poziom dopracowania szczegółów)
  • historię aktualizacji (kiedy ostatnio był poprawiany, czy autor poprawia błędy znalezione przez innych użytkowników)
  • kompatybilność z konkretną wersją Twojej platformy

Podejście #2: Projektowanie szablonu od zera

Podstawowe cechy tego podejścia to:

  • dłuższy czas oczekiwania – projektowanie, poprawki, wdrożenie
  • koszt minimum kilka tysięcy zł
  • konieczność zaangażowania grafika/agencji oraz programisty do zakodowania
  • jeśli zostanie dobrze zakodowany, sklep będzie działał szybciej niż na większości “gotowców”
  • szablon dokładnie taki, jaki chcesz

Nasze obserwacje z pracy ze sklepami: w 95% przypadków gotowy szablon i jego ewentualne drobne modyfikacje są w zupełności wystarczające na start.

Krok 4: Zaprojektowanie elementów, które zwiększą konwersję w sklepie

Czym właściwie jest konwersja?

Najprościej rzecz ujmując, jest to realizacja konkretnego celu, który stawiamy przed odwiedzającym naszą stronę. W przypadku sklepów internetowych głównym i nadrzędnym celem jest zawsze dokonanie zakupu przez odwiedzającego.

Z kolei współczynnik (poziom) konwersji obrazuje skuteczność naszej strony, skierowanej do naszej grupy docelowej i jest wyrażany procentowo.

Przykład: jeśli na naszą stronę trafi 300 osób, z czego 3 dokonają zakupu to współczynnik konwersji wynosi 1% (3:300 x 100% = 1%). Im wyższy wskaźnik konwersji, tym lepiej, ponieważ sklep zarobi wtedy więcej.

Zanim więc wydasz kolejne pieniądze na skierowanie ruchu do Twojego sklepu lub strony internetowej, odpowiedz sobie na pytanie:

Czy Twój sklep jest zaprojektowany tak, by maksymalizować przychód z każdego odwiedzającego?

optymalizacja konwersji ecommerce

O wartości wskaźnika konwersji w sklepie internetowym decyduje wiele elementów:

  • przed wejściem do sklepu: m.in. jakość reklam i związana z tym jakość ruchu w sklepie, działania konkurencji;
  • w trakcie wizyty w sklepie: m.in. poziom cen w stosunku do wartości postrzeganej produktu, prezentacja produktu, błędy techniczne, budowanie zaufania, lejek sprzedaży;
  • po wyjściu ze sklepu bez dokonania zakupu: m.in. remarketing, kampania odzyskująca porzucone koszyki.

Temat ten szerzej opisaliśmy w artykule “Optymalizacja Konwersji w Praktyce”, w którym omawiamy 12 przetestowanych przez nas sposobów na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym.

Krok 5: Wybór firmy wykonującej sklep

Wybór firmy realizującej i obsługującej nasz sklep od strony technicznej to jedna z najważniejszych decyzji, przed jaką stoisz, ponieważ tego rodzaju współpraca jest zazwyczaj długoterminowa.

W zależności od wybranego modelu oprogramowania, Twoja sytuacja wygląda następująco:

  • Gotowe platformy (SaaS) – z definicji jesteś „skazany” na producenta, z którym nie negocjujesz. Kupujesz oprogramowanie takie, jakie jest – na warunkach producenta. Ewentualnie możesz dobrać firmę partnerską, która może wykonać maskę graficzną.
  • Open source – masz wiele możliwości i zazwyczaj duży wybór firm. Firma wiodąca (wdrażająca sklep) jest Twoim kluczowym partnerem w tym projekcie, nawet jeśli do grafiki zatrudnisz inną osobę.
  • Platformy dedykowane – zespół wewnętrzny lub tzw. software house’y, które kompleksowo zajmują się wdrożeniami dedykowanymi. Wszystkie aspekty – od doboru serwera, aż po szablon graficzny i potrzebne integracje – realizowane są przez ten podmiot.

Jeśli chodzi o wybór firmy realizującej, większość ludzi patrzy przede wszystkim na portfolio i stronę wizualną dotychczasowych realizacji.

To błąd, ponieważ można kupić ładnie wyglądający szablon graficzny za 200 zł, ale ten szablon może być sprzedażowo nieskuteczny. Może na przykład zawierać błędy lub nie być zoptymalizowany pod kątem konwersji.

Zawsze patrz na kluczowe dla Ciebie wskaźniki. Najczęściej będą nimi sprzedaż i zwrot z inwestycji, a nie poboczne metryki i bezużyteczne elementy, jakimi jest np. subiektywna ocena szaty graficznej sklepu.

Pamiętaj: Twoim celem nie jest zbudowanie sklepu.

Celem jest zbudowanie sklepu, który jest skuteczny i dlatego szukasz partnera, który pomoże Ci ten cel osiągnąć.

Na etapie analizy wykonawców zwracaj więc uwagę i koniecznie zweryfikuj aspekty takie, jak:

  • poziom komunikacji wykonawcy oraz jego responsywność: od tego może zależeć powodzenie projektu i stan Twojego układu nerwowego);
  • doświadczenie i specjalizacja w technologii, na której Ci zależy: specjalizacja daje przewagę. Jeśli możesz, unikaj „znających się na wszystkim”;
  • opinie o tej firmie: zapoznaj się z realnymi opiniami firm i osób, które pracowały z daną firmą;
  • myślenie pro-sprzedażowe wykonawcy: zrozumienie biznesu przez drugą stronę – czy wykonawca chce faktycznie pomóc Ci rozwinąć biznes, czy po prostu zbudować sklep?

Krok 6: Budowa sklepu – jak koordynować i nadzorować proces

Punkt ten dotyczy przede wszystkim wdrożeń sklepów opartych o open source lub platformę dedykowaną. W przypadku SaaS sklep jest de facto gotowy i pomijamy ten punkt.

budowa sklepu internetowego

Oto kilka podpowiedzi, jak skutecznie kontrolować przebieg wdrożenia:

  • Bardzo jasno określ podział odpowiedzialności – kto odpowiada za poszczególne elementy i zadania oraz w jakim czasie ma je dostarczyć.
  • Ustal w umowie harmonogram prac i główne etapy. Dzięki temu wiesz czego i kiedy masz się spodziewać.
  • Stosuj tzw. checkpointy – weryfikuj postęp prac np. raz na tydzień lub po każdym etapie. Dzięki temu druga strona wie, że musi działać na bieżąco i nie zostawi wszystkiego na koniec.
  • Nie chodzi o brak zaufania i bycie nieznośnym – chodzi o utrzymanie kontroli nad projektem, za który odpowiadasz. Zawsze przyjmuj 100% odpowiedzialności za wszystko, co robisz.
  • Pamiętaj, że Ty – jako zleceniodawca – również masz terminy, których powinieneś przestrzegać. Jeśli do pewnej daty masz np. wykupić serwer, założyć konto w Google Analytics, dostarczyć treści i grafiki na stronę lub podpisać umowę z operatorem płatności – zrób to na czas.

Pamiętaj także o krytycznym elemencie, jakim są testy przeduruchomieniowe.

Przed otwarciem sklepu oraz zaakceptowaniem pracy zrealizowanej przez wykonawcę, należy upewnić się, że wszystkie elementy sklepu działają prawidłowo.

Aby to zrobić należy przeprowadzić bardzo dokładne testy sklepu oraz procesu zamówienia. Pamiętaj o testowaniu na różnych przeglądarkach (Chrome, Firefox, Safari), urządzeniach (telefon, laptop), a nawet systemach operacyjnych (Windows, Android, iOS, macOS). Sprawdź także elementy takie, jak poprawność maili transakcyjnych, widoczność transakcji w Google Analytics, generowanie listów przewozowych.

Wynotuj wszystkie uwagi i błędy, jakie zauważysz. Zapisz wszystko, co wymaga poprawki przez Twój zespół lub wykonawcę. Spisz całość w dokumencie (np. Google Docs) i dodaj zrzuty z ekranu wszędzie tam, gdzie będą one pomocne dla osób wprowadzających poprawki.

Krok 7: Dodanie treści i produktów

Kluczowe strony, dla których musisz przygotować treści to:

  • strony formalne: regulamin, polityka prywatności
  • strony informacyjne: cennik dostaw, strona o firmie, zasady zwrotów
  • kontakt
  • blog
  • strony produktów i kategorii (opisy, zdjęcia)

Dodanie produktów zasadniczo może odbywać się na dwa sposoby: dodanie ręczne (w przypadku małej liczby) oraz import (np. z systemu magazynowego lub pliku csv).

W przypadku opisów produktowych musimy nie tylko pisać wysokiej jakości, długie treści przyjazne SEO, ale równocześnie myśleć o konwersji.

Więcej o tym przeczytasz w artykule “Wpływ SEO na sprzedaż w sklepie internetowym”.

Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie

Zaprojektowanie i budowa sklepu internetowego to krytycznie ważny etap w całej Twojej strategii e-commerce.

Można pójść na skróty i zrobić to bardzo szybko, jednak trzeba liczyć się z potencjalnymi konsekwencjami, jakie czekają nas również w szerszym horyzoncie czasowym, np. ograniczenia funkcjonalne, które zaczną hamować sprzedaż za kilka miesięcy.

Warto poświęcić 2-3 miesięce na profesjonalne przygotowanie i zrealizowanie tego projektu. W końcu nasz sklep ma nam służyć i przynosić zyski przez co najmniej kilka najbliższych lat.

Powodzenia i – jak zawsze – rekordowej sprzedaży w Twoim sklepie!

 

Oceń artykuł

Zostaw komentarz

X Strona używa ciasteczek zgodnie z polityką prywatności. Zamknij