Przez ostatnie dwa lata Klaviyo stanowiło naszą tajną broń i dzieliliśmy się nią wyłącznie z wąskim gronem naszych Klientów. Nie chcemy jednak już dłużej trzymać tego narzędzia w tajemnicy. Chcemy się nim podzielić z każdym, kto poważnie myśli o rozwoju swojego sklepu internetowego dzięki marketing automation.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest Klaviyo
- do czego można go wykorzystać
- jakie daje korzyści dla sklepu internetowego
- co wyróżnia Klaviyo na tle innych rozwiązań tego typu (wady i zalety)
- przykłady skutecznych wdrożeń w polskich sklepach
- jak bezpłatnie zacząć przygodę z tym systemem
- jak poprawnie wymawiać nazwę Klaviyo? 🙂
Co kryje się pod nazwą Klaviyo
Na pierwszy i… drugi rzut oka nazwa nie zdradza wiele szczegółów. Klaviyo sam siebie określa, jako platformę email marketingową, która pozwala na dostarczanie odbiorcom precyzyjnie dobranych wiadomości email w odpowiednim czasie, co przekłada się na rozwój biznesu.
Tylko tyle i aż tyle.
To właśnie odpowiednia komunikacja z Klientem jest jednym z fundamentów rozwoju sklepu internetowego. Gdy tylko w biznesie pojawi się skala, a liczba użytkowników dynamicznie rośnie, precyzyjna komunikacja z każdym z nich staje się wręcz niemożliwa bez odpowiedniego oprogramowania.
W tym miejscu powinien wyręczyć nas odpowiednio skonfigurowany system do automatyzacji marketingu. Klaviyo radzi sobie z tym doskonale.
Najprościej więc ujmując: Klaviyo jest systemem klasy marketing automation stworzonym stricte dla e-commerce w celu zarządzania komunikacją e-mail z Klientami oraz maksymalizowania przychodów z tego kanału.
Co jednak najważniejsze – działa bez zarzutów, a dzięki swoim funkcjonalnościom stwarza naprawdę duże możliwości.
Do czego możesz wykorzystać Klaviyo – korzyści dla Twojego sklepu internetowego
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z marketing automation – koniecznie zajrzyj do naszego artykułu, w którym opisaliśmy kluczowe aspekty tego zagadnienia.
W Klaviyo funkcjonalności i możliwości jest tyle, ile trzeba, aby wdrożyć bardzo skuteczną strategię marketing automation. Brak zbędnych funkcjonalności i zakładek jest naszym zdaniem jedną z większych zalet tego systemu. Jest po prostu skrojony dla sklepów internetowych i ich potrzeb.
Klaviyo pozwala m.in. na:
1. Pozyskiwanie adresów e-mail od osób odwiedzających sklep (zgodnie z RODO)
Możliwe jest nie tylko zintegrowanie Klaviyo z formularzami wbudowanymi w sklep (formularz rejestracji, formularz zapisu do newslettera), ale także aktywne formy pozyskiwania adresów e-mail takie, jak np. okienka wyskakujące przy opuszczaniu sklepu (exit pop-up), okienka wsuwające się z boku ekranu (slide-in).
Co więcej, dzięki gotowym integracjom ze specjalistycznymi narzędziami do pozyskiwania adresów e-mail (ang. lead generation), możliwe jest stosowanie najbardziej zaawansowanych metod. Praktycznie nie ma w tym obszarze ograniczeń.
2. Zaawansowane podejście do odzyskiwania porzuconych koszyków
Jeśli interesuje Cię temat porzuconych koszyków i chciałbyś dowiedzieć się, jak je skutecznie odzyskiwać – opisaliśmy to zagadnienie szczegółowo w oddzielnym artykule.
Klaviyo pozwala w tym zakresie na realizacje nawet najbardziej zaawansowanych scenariuszy i segmentacji.
3. Wdrożenie zaawansowanych kampanii marketing automation
Oczywiście oprócz porzuconych koszyków możemy i powinniśmy stworzyć większą liczbę automatycznych kampanii. Ich wybrane przykłady to:
- sekwencja do osób, które przeglądały produkt, ale nie umieściły go w koszyku;
- kampania drugiego zakupu, mobilizująca do drugiego zakupu w sklepie;
- kampania VIP, w której badamy potrzeby najbardziej zyskownych Klientów, aby móc lepiej dopasować do nich ofertę w przyszłości;
- kampania powitalna, której zadaniem jest zbudowanie podstaw relacji z osobami, które dopiero zostawiły nam swój adres e-mail, ale jeszcze nie dokonały pierwszych zakupów;
- kampania reaktywująca nieaktywnych od pewnego czasu Klientów;
- i kilka innych, dostosowanych do specyfiki Twojej branży, odbiorców oraz ich wzorców zachowań online.
4. Wysyłanie cyklicznych newsletterów dostosowanych do urządzeń mobilnych
Cykliczne newslettery to jeden z podstawowych filarów niemal każdej strategii marketing automation. Klaviyo pozwala na łatwe i szybkie tworzenie atrakcyjnych maili, które wyświetlają się poprawnie na każdym urządzeniu.
5. Niskopoziomową i bardzo elastyczną segmentację użytkowników na bazie ich zachowań i zainteresowań
To tutaj wszystko się zaczyna. Im więcej wiemy o zachowaniu użytkowników na stronie tym lepiej możemy im pomóc w doborze produktów w naszym sklepie.
W teorii nic trudnego, jednak z segmentacją często jest tak, że wiele narzędzi do marketing automation oferuje je w bardzo podstawowym zakresie lub wręcz nie pozwala na ich modyfikacje – co w praktyce jest niemal zawsze konieczne, aby dobrze dobrać grupy docelowe wśród konkretnych Klientów sklepu.
Klaviyo zdecydowanie staje na wysokości zadania. Nie tylko oferuje szereg predefiniowanych segmentów, na bazie których użytkownicy sklepu mogą być przypisani do poszczególnych grup, takich jak m.in. największe ryzyko odejścia, klienci VIP, czy potencjalni kupujący. Mamy tutaj także praktycznie nieograniczone możliwości edycji warunków, na podstawie których odbiorcy przypisywani są do segmentów.
W każdym sklepie cykl życia Klienta, oferowanych produktów, czy chociażby sezonowość (jeżeli występuje) jest inna. Dlatego możliwość swobodnej modyfikacji takich warunków, jak częstotliwość zakupów czy średnia wartość zamówienia (na podstawie której użytkownik trafia do danego segmentu) jest niezastąpiona.
6. Testy A/B, personalizacja oraz zaawansowane raporty
Najlepsze efekty w marketing automation uzyskuje się na skutek testów, prób i stałej optymalizacji obranej strategii.
W tym zakresie Klaviyo wspiera użytkowników dostarczając możliwość przeprowadzania testów A/B niemal wszystkich elementów wpływających, na końcowy wynik. Zaliczymy do nich m.in. tytuł maila (np. personalizowany vs. brak personalizacji), treść maila, obrazki w mailu, segmenty odbiorców czy czas wysyłki.
Na bieżąco możemy także monitorować wyniki poszczególnych maili i kampanii, dzięki czemu wszystkie decyzje można podejmować bazując na realnych danych, a nie tylko własnych przeczuciach.
Co wyróżnia Klaviyo na tle innych rozwiązań marketing automation (wady i zalety)
Mieliśmy okazję wypróbować w praktyce pokaźną liczbę narzędzi do marketing automation. Wdrożyliśmy je w dziesiątkach polskich i zagranicznych sklepów internetowych i wiemy co nieco o ich prawdziwym obliczu. Obliczu, które jak wiadomo objawia się nie na ulotce marketingowej, ale w realnym wdrożeniu.
Jakie więc są potencjalne plusy i minusy Klaviyo dla polskiego sklepu internetowego?
Przewagi konkurencyjne Klaviyo
Przewaga I: Funkcjonalności opisane w powyższych punktach
Większość systemów marketing automation chwali się, że potrafi wykonać wszystkie opisane powyżej działania. Diabeł tkwi jednak w szczegółach i jeśli chcemy mieć pełną elastyczność oraz możliwość realizacji nawet najbardziej kreatywnych działań – Klaviyo nas nie zawiedzie.
Przewaga II: System jest stabilny i działa, jak należy
W codziennej pracy nie spotykamy się z niespodziankami typu: funkcjonalność nie działa tak, jak powinna. Dzięki temu nie musimy spędzać długich godzin wyjaśniając tematy z działem wsparcia.
Może się to wydawać oczywistością, ale wbrew pozorom jest to kluczowy wyróżnik, a mówimy to z perspektywy zaawansowanych użytkowników, którzy mieli do czynienia z wieloma systemami tego typu.
Przewaga III: Elastyczność pozwalająca na zaawansowane działania
Kluczem do sukcesu tego systemu jest elastyczność, dzięki której to zarządzający sklepem może sam zdecydować, jak segmentować swoich Klientów oraz w jaki sposób się z nimi komunikować.
Możemy stworzyć dowolne segmenty, np.:
a) osoby, które nie kupiły nic od 4 miesięcy, ale odwiedziły sklep co najmniej 2 razy w ciągu ostatnich 7 dni;
b) kobiety, które historycznie wydały w sklepie co najmniej 2500 zł, a jednocześnie nie kupiły nic w przeciągu ostatnich 3 miesięcy;
c) mężczyźni z Polski, którzy przeglądali produkt z kategorii X co najmniej 2 razy w ostatnim tygodniu.
Ogranicza nas w zasadzie tylko nasza własna wyobraźnia i pomysłowość.
Przewaga IV: Darmowe konto do 250 kontaktów i elastyczny cennik
Dla początkujących sklepów 250 to wystarczająca ilość, aby spokojnie przeprowadzić integrację i testy, a następnie rozpocząć pozyskiwanie pierwszych adresów e-mail nie ponosząc opłat za system.Płatny cennik zaczyna się od $25 miesięcznie i rośnie elastycznie wraz ze wzrostem ilości maili w bazie, a więc i przychodami sklepu. Cennik Klaviyo sprawdzisz tutaj.
Przewaga V: Wbudowana i sprawdzona integracja z Facebook Ads
Połączenie Klaviyo z kontem reklamowym Facebook pozwala na automatyczne tworzenie grup reklamowych na bazie segmentów utworzonych w Klaviyo.Co daje to w praktyce?
Na przykład możliwość stworzenia dwóch wersji kampanii reklamowej na Facebooku:
a) jedna do osób, które ostatnio porzuciły koszyk, a w przeszłości kupowały już w Twoim sklepie;
b) druga do osób, które ostatnio porzuciły koszyk, ale jeszcze nigdy nie dokonały zakupu w Twoim sklepie (tej grupie można przedstawić np. mały rabat jako zachętę do pierwszego zakupu, jeśli porzuciły koszyk ponad 5 dni temu i z każdą godziną maleje szansa na transakcję).
Co więcej, jeśli osoba zostanie automatycznie wykreślona z segmentu (na przykład dlatego, że w międzyczasie odzyskaliśmy jej porzucony koszyk) – również automatycznie przestaną jej się pokazywać reklamy w wyżej opisanej kampanii.
Przewaga VI: Wysoki zwrot z inwestycji (ROI)Przewidywany zwrot z inwestycji to jeden z najważniejszych kryteriów wyboru systemu marketing automation. Jest to też główny powód dla którego najczęściej polecamy właśnie Klaviyo.
Nasze doświadczenia nie pozostawiają w tym zakresie złudzeń – stosunek inwestycji do generowanych przychodów jest w tym przypadku zdecydowanie najbardziej korzystny. Oczywiście przy założeniu właściwego i pełnego wykorzystania możliwości narzędzia.
Minusy Klaviyo
Wada I: Brak biura obsługi klienta w języku polskim
Dla części Klientów nie jest to oczywiście żadne ograniczenie. Dla pozostałych to zespół eStrategie.pl służy wsparciem w tym zakresie, jako pierwszy i największy Oficjalny Partner Klaviyo z Polski.
Dzięki statusowi jednego z kluczowych Partnerów w Europie mamy także dostęp do bezpośredniego opiekuna, najnowszych funkcjonalności narzędzia oraz raportów i badań, które analizują skuteczność milionów maili z dokładnością do tego, jakie tematy wiadomości e-mail generują największe przychody. Tę wiedzę możemy następnie przekazać naszym Klientom, wdrażając najbardziej skuteczne rozwiązania.
Wada II: Brak wbudowanej funkcjonalności push newsletter
Tego typu funkcja jest dobrym uzupełnieniem narzędzi marketing automation. W Klaviyo jej jeszcze nie ma, co uznajemy za minus, ponieważ zmusza to Klientów do korzystania z zewnętrznych narzędzi.
Plusem w całej tej sytuacji jest to, że dzięki temu można dobrać sobie narzędzie wyspecjalizowane w notyfikacjach push, np. PushEngage, które oferuje także darmowe konto do 2500 subskrybentów.
Przykłady wdrożeń Klaviyo w polskich sklepach internetowych
Mieliśmy przyjemność wdrożyć a następnie pracować na Klaviyo w kilkudziesięciu polskich sklepach internetowych. Poniżej prezentujemy case studies z dwóch takich wdrożeń, które opisaliśmy w oddzielnych artykułach:
- Badura.pl – zwiększenie skuteczności marketing automation o 138%. Zobacz case study.
- Mamabrum.eu – 8-krotny wzrost przychodów z marketing automation w ciągu 6 miesięcy. Zobacz case study.
Jak bezpłatnie zacząć przygodę z tym systemem
Jeśli chcesz wypróbować Klaviyo, ale nie wiesz od czego zacząć lub chcesz uniknąć kontaktu z anglojęzycznym zespołem obsługi Klienta – pomożemy Ci wystartować za darmo bez żadnych zobowiązań.
Zupełnie bezpłatnie możemy założyć dla Ciebie konto (również bezpłatne do 250 adresów e-mail – idealne na testy i start swojej przygody z marketing automation), a następnie je wstępnie skonfigurować, aby dostosować je do Twojej specyfiki. Doradzimy także w kwestii integracji Klaviyo z Twoim sklepem.
Dlaczego zrobimy to za darmo? Ponieważ chcemy pomagać i szerzyć dobre narzędzia, które pomagają osiągać najlepsze wyniki.
Oczywiście w razie potrzeby szerszego wsparcia, np. w zaprojektowaniu i wdrożeniu pełnej, zaawansowanej strategii marketing automation – służymy pomocą w ramach naszych standardowych usług dla sklepów internetowych.
Brzmi uczciwie? Zapraszamy do kontaktu.
P.S. Na koniec… jak prawidłowo wymawiać nazwę Klaviyo?
Wymowa słowa Klaviyo dla wielu może być nie lada zagwozdką 🙂
Poprawna wymowa to po prostu: K-L-E-J-W-I-O.
Życzymy samych sukcesów w obszarze marketing automation!
Witam,
Dobre podsumowanie. Klaviyo to rzeczywiście doskonałe narzędzie do e-mailingu dla e-commerce. Inne nawet nie podchodzą – Active Campaign, Remerkety, Sendinblue, Getresponse, Mailchimp, itd.
Jedno pytanie odnoście Klaviyo i remarketingu na Facebooku. Po wejściu RODO, klient musi jednoznacznie wyrazić zgodę (dodatkowy checkmark) na otrzymywanie informacji remarketingowych, prawda?
To jest straszny problem, ponieważ na 100 osób zapisujących się do newslettera, zaledwie mniej niż 5 zgadza się na remarketing.
Odnośnie dodatkowej zgody – tu sugerujemy upewnić się u Państwa prawnika, ponieważ widzieliśmy już wiele interpretacji tych zapisów. Sporo z nich nie przewiduje konieczności dodatkowej zgody, więc w praktyce nie jest z tym tak źle 🙂
Cześć,
Czy miałeś styczność z Edrone? Jestem ciekaw porównania tych 2 narzędzi – Klaviyo do Edrone.
Pozdrawiam,
Cześć Tomek. Tak, pracujemy również na Edrone. Porównanie tych dwóch systemów to grubsza sprawa, robimy to w ramach naszego mastermind dla właścicieli sklepów internetowych.
Dzięki za świetny wpis, sama wiedzą beż ściemy. Mam pytanie czy klavijo można zintegrować z blogiem? Dzięki
Dzięki Dana. Tak, Klaviyo można zintegrować również z blogiem.